NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanss
Psyko skrev:
hanss skrev: Kan inte förstå hur jag fick hämta ut min bil hos ÅF utan att detta var updaterat..
Troligtvis fanns inte ens den mjukvaran när du hämtade bilen från Åf
Hämtade bilen i mitten på Mars... Om man läser i tråden här så fanns den nya mjukvaran från 4e kvartalet.. året före..
Hej forumet!

Nybliven Volvoägare för första gången, hämtade ut en ny V50 D2 i april, och har läst denna tråden med stort intresse. Jag tycker att min förbrukning är rätt OK (har 17" fälgar och snittar ca 0,6 blandad körning), men att det slamrar en del om motorn (speciellt låga varvtal) + att bilen hackar till då och då när man ska köra iväg. Har haft bilen inlämnad på Liljas i Växjö, där man menade att bilen lät lite mer än den skulle + bekräftade hackandet men att det kan rätta till sig framöver. Det fanns heller inga felkoder. Som jag tolkade det vill man nog helt enkelt vänta med att göra något till den första servicen.

Men nu ska jag om 9 dagar ta bilen ut i Europa och blir intresserad av den lösning som hanss härovan verkar ha fått på sina problem. Iochmed att du skriver att bilen nu går "tyst och behagligt", hade du också problem med ett slamrande ljud (typ som vanligt förstärkt dieselknack)?
av hanss
tobcro skrev:Hej forumet!

Nybliven Volvoägare för första gången, hämtade ut en ny V50 D2 i april, och har läst denna tråden med stort intresse. Jag tycker att min förbrukning är rätt OK (har 17" fälgar och snittar ca 0,6 blandad körning), men att det slamrar en del om motorn (speciellt låga varvtal) + att bilen hackar till då och då när man ska köra iväg. Har haft bilen inlämnad på Liljas i Växjö, där man menade att bilen lät lite mer än den skulle + bekräftade hackandet men att det kan rätta till sig framöver. Det fanns heller inga felkoder. Som jag tolkade det vill man nog helt enkelt vänta med att göra något till den första servicen.

Men nu ska jag om 9 dagar ta bilen ut i Europa och blir intresserad av den lösning som hanss härovan verkar ha fått på sina problem. Iochmed att du skriver att bilen nu går "tyst och behagligt", hade du också problem med ett slamrande ljud (typ som vanligt förstärkt dieselknack)?
Absolut. Jag upplevde dieselknacket som extremt och ibland lät det riktigt illa. Killarna på verkstaden tyckte också att den lät konstigt innan de uppgraderade mjukvaran. Nu hörs knacket mer dovt och är inte alls lika påtagligt som innan. Ryckningarna är helt borta... Iaf de +100mil jag kört sedan updateringen.

Jag tycker du skall be din verkstad kolla vilken mjukvara du har i din bil och säga åt dem att updatera till den nyaste. Volvo har gått ut med ett servicemeddelande ang. Hög förbrukning och ryckig gång... Fick inget hjälp av min hemma verkstad så jag tog bilen till verkstaden där pappa servar sin bil och fick hjälp direkt. "Felet" var åtgärdat på ca 60min
Stort tack! Jag ska prata med verkstaden nu i eftermiddag, återkommer i ärendet...
av Psyko
hanss skrev:
Psyko skrev:
hanss skrev: Kan inte förstå hur jag fick hämta ut min bil hos ÅF utan att detta var updaterat..
Troligtvis fanns inte ens den mjukvaran när du hämtade bilen från Åf
Hämtade bilen i mitten på Mars... Om man läser i tråden här så fanns den nya mjukvaran från 4e kvartalet.. året före..

Just den mjukvaran fanns inte Q4 2010,att det fanns en mjukvara betyder ju inte automatiskt att
den löser just det problemet. Den här mjukvaran kom någon gång i Februari 2011 och berörde endast
ett antal bilar med specifika chassinr avgränsningar.
av hanss
Just den mjukvaran fanns inte Q4 2010,att det fanns en mjukvara betyder ju inte automatiskt att
den löser just det problemet. Den här mjukvaran kom någon gång i Februari 2011 och berörde endast
ett antal bilar med specifika chassinr avgränsningar
Hämtade fortfarande min bil i mitten på Mars 2011.. Mjukvaran på min bil var samma mjukvara som lades in när bilen tillverkades i mitten på Juni 2010.
av Psyko
hanss skrev:
ett antal bilar med specifika chassinr avgränsningar
Hämtade fortfarande min bil i mitten på Mars 2011.. Mjukvaran på min bil var samma mjukvara som lades in när bilen tillverkades i mitten på Juni 2010.
Vet inte om jag missförstår dig eller inte men har dom kört en ECM uppgradering och kunde ladda ner den är det inte samma mjukvara som fanns i bilen vid leverans.

Hade bilen haft den senaste mjukvaran hade dom inte kunnat köra en ECM uppgradering. OM det nu inte var så att dom gjorde
en ECM omladdning,då har bilen förvisso inte heller fått någon ny mjukvara men man har ev rört om lite i grytan så att säga.
av hanss
Vet inte om jag missförstår dig eller inte men har dom kört en ECM uppgradering och kunde ladda ner den är det inte samma mjukvara som fanns i bilen vid leverans.

Hade bilen haft den senaste mjukvaran hade dom inte kunnat köra en ECM uppgradering. OM det nu inte var så att dom gjorde
en ECM omladdning,då har bilen förvisso inte heller fått någon ny mjukvara men man har ev rört om lite i grytan så att säga.
Vad jag ifrågasatte var varför jag inte hade den här uppgraderingen redan installerad i min bil när jag hämtade ut den i mitten på Mars 2011. (Nya uppgraderingen kom ut Februari 2011). Utan istället behövde åka ca 1000mil innan jag nu i Juni slutligen fick upgraderingen som sänkte min förbrukning med ca 2 dl milen...
Dessutom är det MÅNGA med D2:or som är drabbade....
Samtliga jag provkört, både C30, V50 av 2010 års modell har känts önödigt törstiga, och detta har diskuterats friskt i många internationella forum.

Jag kan säga att jag till en början kände mig väldigt skeptisk till att köpa en D2:a, nu beställde jag till sist en V50 Classic momentum i början av maj månad med förhoppningen att detta problemet var löst.
Mycket konstigt att volvo-handlarna inte tar in sina demobilar och fixar till dem, den höga förbrukningen avskräcker nog många presumtiva köpare.
av Psyko
hanss skrev:
Vad jag ifrågasatte var varför jag inte hade den här uppgraderingen redan installerad i min bil när jag hämtade ut den i mitten på Mars 2011. (Nya uppgraderingen kom ut Februari 2011). Utan istället behövde åka ca 1000mil innan jag nu i Juni slutligen fick upgraderingen som sänkte min förbrukning med ca 2 dl milen...
Ok, då förstår jag bättre.

Först o främst är inte den här specifika mjukvaran avsedd för att åtgärda hög bränsleförbrukning (inte vad jag vet/läst allafall). Den är till för att åtgärda högt motorljud,knack (högt förbränningsljud),ryck,ojämn motorgång. Att den även till viss del kan motverka hög förbrukning är en bonus som troligen uppnås genom att man nollställer adaptionerna för spridarna.

Tyvärr är det ju så att Åf inte vet om och när det finns en uppdaterad mjukvara till enheterna i bilen. För att få reda på det
måste man först köpa en update till en enhet för att se om det finns och eftersom bilen inte levererats och ingen har kunnat
ha klagomål på något så vet man ju inte om bilen har ett fel eller inte. Det är låååångt ifrån alla som har problem med hög bränsleförbrukning på D2 så att massuppgradera är inte alltid den bästa lösningen.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 51

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.