Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Xynter
Hej!

Efter att ha varit medlem här i några månader och sett alla fina bilar i den här forumkategorin så tänkte jag visa upp min bil också.

Bild
Profilbild med vinterfälgarna. Jag tycker att de gör sig ganska bra på bilen.

Bild

Bild
Här ser ni de värsta lackskadorna... Som tur är så känner jag en lackerare.

Ja, jag vet att den är skitig men jag ligger och kör på E4'an dagligen till och från arbetet. Så snart det börjar torka upp på vägarna så ska den få sig en ordentlig tvätt.

Planerna för bilen är ganska stora och en del kommer nog inte att hända.
Men jag ska göra ett försök i alla fall.

Här är vad som är planerat och gjort:
[X] Montera vinge
[X] Montera extraljus
[X] Montera färddator
[ ] Montera "Oneblocks"
[ ] Montera dimljus
[X] Montera VGII
[ ] Fixa lackskadorna
[/] Montera bakre stänkskydd (Finns hemma)
[ ] Byta säten
[X] Uppgradera ljudsystem
[ ] Montera coilovers
[ ] Montera backspegelkåpor med blinkers
[/] Byta ut slangarna i motorutrymmet (Delvis monterat)
[ ] Byta IC
[ ] Montera kolfiberdetaljer i motorutrymmet
[/] Montera x70 handtag
[/] Montera x70 tanklucka (Lackade)
[X] Montera farthållare

[X] = Genomfört [/] = Delvis genomfört [ ] = Ej påbörjat

Det är en del av planerna för bilen. Jag vet att det är mycket "styling", men det ska väl bli lite "tuning" också.
Den ska kanske få större insugsrör, spridare och avgassystem. Det kan även bli chippning av den.
Senast redigerad av 3 Xynter, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Härlig bil :) Ska bli spännande att följa tråden. Vart i vårat avlånga land finns du?

/Kalle
av Xynter
In the heart of hockey. ;) Även om jag inte har något större intresse för sporten.

Det som står närmast på tur är att installera 6x9'or i hatthyllan. De har legat och samlat damm sedan årsskiftet, då ska jag även montera in ett litet slutsteg för att driva dem.

Ska ut och ta några kort på interiören åt er så ni får se den också, även om det inte är så mycket att se. Då kan jag även visa varför jag vill byta inredning.

Är det någon som vet av några läderstolar i hyffsat skick?
av Xynter
Ja, men först ska jag fixa till lackskadorna...

Bilderna på interiören kommer så småningom, måste komma ihåg att ta med mig kameran ut. Minnet är bra, men kort. ;)
av Xynter
Har fortsatt med ljudinstallationen i bilen idag. Bilder kommer någon gång under morgondagen, då jag inte orkat göra klart allt och inte haft kameran med mig för den delen.

Fortsättningen innebär att jag ska montera 6x9'or i hatthyllan.
Det som jag har gjort idag är att jag har kapat lite MDF som ska bultas fast i hatthyllan (Bild på montering och design kommer imorgon.), samt klätt dessa med tyg för att passa in lite bättre i hatthyllan och monterat adapterringar på dessa. En har jag provmonterat och den sitter fast ordentligt. Det som kommer att ske under morgondagen, förutom fotografering, är montering av slutsteg och kabeldragning.

För de som är intresserade av vad jag har för ljudsystem så kommer en liten lista här:
Huvudenhet: Pioneer DEH-P5800MP
Främre dörrhögtalare: Pioneer TS-E1302i
Bakre dörrhögtalare: Pioneer TS-E1302i
Hatthyllan: Pioneer TS-E6902i

Jag funderar på att byta ut de främre högtalarna mot separata tvåvägshögtalare, typ TS-E130Ci. Jag funderar även på att installera en baslåda.
av Xynter
Äntligen så blev det lilla ljudprojektet klart.

Jag började med att såga ut MDF i rätt mått och kapa upp hål för högtalaren.
Sedan klädde jag dessa med tyg. Då ser de ut såhär:
Bild

Med plastadaptern:
Bild

Dessa monterades så här:
Bild

(Edit: Dessa är fastbultade med M6 så att de ska sitta ordentligt.)

Sedan monterades slutsteget. Det placerade jag här:
Bild
På den här bilden är kabeldragingen enbart påbörjad och det blev dåligt med bilder under själva kabeldragningen.

Men jag kan försöka beskriva kabelvägen för er.

Matningen:

Från batteriet går kablen ner till säkringshållaren monterad alldeles framför batterihyllan. Därifrån så följer den en kabelstam fram till torpedväggen. Där går den igenom gummigenomföringen mot säkringslådan.
Bild

Sedan går den via rännan framför rutan för att sedan följa en annan stam ut till motorutrymmet igen.
Bild

Sedan så går kabeln igenom genomföringen till kupéuttaget, sedan ligger den dold bakom plastlisten vid dörrarna för att sedan gå under baksätet till bagageutrymmet. För att till sist anslutas till slutsteget.

Då jag satte slutsteget på förarsidan så blev det en ganska omständig dragning av matingen, men den är väl skyddad och dold. Något som jag skulle ha gjort var att sätta på "robotslang" på kabeln i motorutrymmet, dels för att skydda kabeln mot eventuell nötningsskada och för att få den lite osynligare.

Jorden:

Enklast möjliga med tanke på placeringen. Jag borrade hål i en plåt bakom mattan i bagageutrymmet, slipade och monterade en ordentlig jordanslutning. Sedan drog jag kabeln till slutsteget.

Bild
Jordanslutingen.

Lågnivå:

Jag utgick från stereons placering, sedan drog jag den under styrstången ut till listerna vid dörrarna och gick därifrån bak till slutsteget dolt under listerna.

Remote/styrsignal:

Se lågnivå.

Det var allt om ljudinstallationen.

Dagen gärning var att slänga på sommarsulorna, samt dokumentera lite utav installationen.

Så här ser den ut då den är otvättad och har sommarsulorna iaf:
Bild

I bakgrunden så ser ni även farsgubbens 745'a.
av Xynter
Har spenderat en del utav dagen med att agera lackerare. Tyvärr så är det inte lackskadorna jag har gått lös på utan det är fyra X70-handtag som har fått samma färg som bilen. Jag tror dock att ett inte kommer att passa in riktigt, det var mörkgrönt i början och jag har ingen primer hemma... Men jag drog på lite färg på det ändå.
Bilder kommer imorgon på hur de ser ut lackerade, nu ska de få stå i lugnan ro och torka ordentligt innan jag drar på klarlacken.

Jag har nu i veckan suttit och dreglat över en massa saker som jag skulle vilja ha till bilen.
Bara för att göra det ordentligt så gjorde jag ett fint Excel-dokument på det hela.
Frågan är bara om man vågar lägga upp det här eller om det är risk för översvämmning. ;)
av Xynter
Här händer det inte mycket kan jag säga. Har varken tid, lust eller ork för tillfället att hålla på med bilen. Ibland så känns det som att man har för många fritidsintressen och alldeles för lite fritid...

Jag tog mig dock i kragen igår och bytte slangar till vevhusventilationen. Det gick snabbare än förväntat och det blev inte lika många svordommar som första gången. Jag var ut på en provtur och hårdkörde lite, inte en droppe som läckte. :D

Nu är det bara frågan om jag måste beställa en ny startmotor, eftersom att den ibland inte vill starta utan bara säger klick då jag vrider på nyckeln.
Eller går det att demontera startmotorn och smörja upp den så att den beter sig som den ska?

Handtagen som jag lackerade blev inge bra så de ligger fortfarande omonterade... Jag funderar på att kolla med en kompis som har lackbox om han kan ta dem, huven och bakluckan och få på lite färg. Då kanske man skulle passa på att fixa skärmkanterna också. Men det blir någon gång i framtiden.

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]