Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 145turbodiesel
Jag har köpt mig en Volvo 242 1988. Nu säger säkert alla volvokännare att den bilen inte finns med det gör den. Den har B230F motor, katalysator och alla andra typiska -88 kännetecken. Den ser i högsta grad fabriksbyggd ut och första ägaren sägs vara en gammal gubbe med rörelsehinder. Typbeteckningen är VOLVO 244-887 GL och alltså inte 242... Chassinumret är YV1244887J1293300

Vad är detta för bil?
av rd350
Är det inte så att dörrar och bakskärmar är bytade? Ligger nära till hands att man behöver de stora dörröppningarna om man är rörelsehindrad.
av Rådlös
Specialbyggen finns ju alltid.
Jag jobbade inom ett elektronikföretag på 80-talet. Där levererades det radiobasbilar som var byggda på Volvo 265 chassie/kaross, men bakre delen av taket var förhöjd så bakluckan var av samma storlek som Volvo 145 Express. Det satt en teleskopantennmast där bak.

Så din bil kan nog vara handikappanpassad, som det föreslås här.
av Amarace
Ja dom bilderna kan man inte se då bilen är låst av administratör.

Du har ju ingen 242 om typbeteckningen är 244, så enkelt är det :)

Sen att någon har byggt om den från 4-dörrars till 2-dörrars är ju en annan sak. (även om det är gjort på karosserifirma redan när den var ny så är den ju ombyggd). Troligen är det ju det som är gjort, redan när den var ny så fick en karosserifirma bygga om den med nya delar.

Vad är det för regnr? (skicka i ett PM om du inte vill lämna ut det öppet)
av 145turbodiesel
rd350 skrev:Är det inte så att dörrar och bakskärmar är bytade? Ligger nära till hands att man behöver de stora dörröppningarna om man är rörelsehindrad.
Nja det tror inte jag, det är ju så att sätena är den nyare typen med de nya nackstöden. Om man 1988 ville ha Volvo med stora dörrar så kan jag tänka mig att det gick att hitta hundratals fina 84:or vid den tiden. Och att lämna in den till en karossfirma är ju inte gratis, och hade man dom pengarna så finns det ju väldigt många andra exklusivare bilar att köpa.

Det känns mer som en provmodell. Jag ska ta bort sidostyckena bak för att kolla.
av 145turbodiesel
Amarace skrev:Ja dom bilderna kan man inte se då bilen är låst av administratör.

Du har ju ingen 242 om typbeteckningen är 244, så enkelt är det :)

Sen att någon har byggt om den från 4-dörrars till 2-dörrars är ju en annan sak. (även om det är gjort på karosserifirma redan när den var ny så är den ju ombyggd). Troligen är det ju det som är gjort, redan när den var ny så fick en karosserifirma bygga om den med nya delar.

Vad är det för regnr? (skicka i ett PM om du inte vill lämna ut det öppet)
Det är såklart en 242:a. Förklaringen på att det står 244 i pappret är att det är att det inte finns någon typgodkännd modell som heter 242:a 88:a, som det finns 242-84 till exempel. Sen har jag svårt att tro, precis som jag svarade till andra inlägget, att det är svårt att förstå motivationen varför en gubbe har lämnat in sin alldeles nya bil på en karossfirma med allt vad det kostar. Dessutom riktigt tråkig original.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ta kontakt med Volvo, det har ju tillverkats lite specialmodeller. Den kanske har "modifierats" av Nilsson i Laholm.
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]