Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dr303
är det vanligt att man sätter, i mitt fall
2st Pirelli 245/18/40 sommardäck fram och
2st Challenger 245/18/40 M+S helårsdäck bak?

Borde det inte vara 4st samma?
av Lövet
Vem har gjort det? En bilhandlare?

Helårsdäck är ett skitkoncept som inte har på svenska vägar att göra alls.
av dr303
Fick bilen levererad så utav min bilhandlare :(
Ska in o snacka med dem idag, verkar dessutom vara nått kinesiskt skit
där bak, hade lite fel info, kollade mer idag, märket är HIFLY o inte Challenger
245/60/R18 97W XL M+S är korrekta märkningen
Användarvisningsbild
av ThomasT
dr303 skrev:Fick bilen levererad så utav min bilhandlare :(
Ska in o snacka med dem idag, verkar dessutom vara nått kinesiskt skit
där bak, hade lite fel info, kollade mer idag, märket är HIFLY o inte Challenger
245/60/R18 97W XL M+S är korrekta märkningen
Det måste vara ett misstag alternativt är det en riktig bilskojjare.... (vilket valet av fabrikat tyder på).

.
av dr303
Hm, deras däckexpert kollade på däcken och konstaterade att de var sommardäck, var nått om antal slitsar o dyl, han menar på att det är felmarkerat av tillverkararen med M+S :evil:
De menade att det är fullt normalt att ha 2 olika däcksorter men dock 2 på samma drivaxel....
av perhall
Det är ok att ha olika däck fram och bak om det är samma däcktyp!
T ex kan man ha 245-40-18 Michelin Sport W-märkta fram tillverkade 2009
och
245-40-18 Conti Sport Contact 3 bak tillverkade 2010

Men helårsdäck ska man inte ha alls, fr a inte bara på en axel.

Undantaget en 3000 krs bil som man kör mjölk med till färjan på en ö i Gbg:s skärgård

Frågan kräver viss känsla. Man behöver inte ha exakt samma däck fram som bak men däck som beter sig rätt lika.

Dunlop Sport 01 fram, Pirelli P7 bak = ok

På BMW:n har vi 6 år gamla RFT Bridgestone, de går inte att slita ut eftersom de är stenhårda. Att byta ut två av dem mot nya mjuka Pirelli Zero vore livsfarligt:(

PH
Användarvisningsbild
av ThomasT
perhall skrev:På BMW:n har vi 6 år gamla RFT Bridgestone, de går inte att slita ut eftersom de är stenhårda. Att byta ut två av dem mot nya mjuka Pirelli Zero vore livsfarligt:(

PH
TIPS: BMW'n är bakhjulsdriven och antispinn går lyckligtvis att stänga av helt på en BMW.... :twisted: :wink:
Användarvisningsbild
av ThomasT
dr303 skrev:Hm, deras däckexpert kollade på däcken och konstaterade att de var sommardäck, var nått om antal slitsar o dyl, han menar på att det är felmarkerat av tillverkararen med M+S :evil:
De menade att det är fullt normalt att ha 2 olika däcksorter men dock 2 på samma drivaxel....
Du får inte blanda sommar och vinterdäck oavsett vad deras "expert" säger. Det är lagen som gäller!!

Kolla: http://www.vt-pool.com/download_publ.as ... t_ID=33639

sidan 49(eller 54 i pdf läsaren) paragraf 21

Det är ingen diskussion, de måste byta ut dem...

.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Frågan kräver viss känsla. Man behöver inte ha exakt samma däck fram som bak men däck som beter sig rätt lika.
:-)-) :-)-) :-)-)

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]