Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funderar på att köpa en långmilad V70/S80/S60 kanske taxi beror lite på skick osv. Vad ska man kolla? Automat eller manuell har mindre betydelse.

Automaten skall ju helst ha oljeservice.
Hur håller motorn på en D5/2,4d efter 30000 mil. Vad ska man kolla efter?
Slitagedelar så som stag mm vet jag att de måste bytas.

Tacksam för svar och gärna lite tips på vad ni tycker jag ska köpa.
av Arne
Motormässigt är det nog inga problem. Kolla bromsar, framvagnsdelar, hjullager och drivaxelknutar. Styrservon brukar också börja låta illa efter nog många mil, men som sagt en begagnad bil med många mil på nacken är inte som en ny bil, det måste man komma ihåg.
av Mr T
Mitt råd är att köpa en bil av en ensamåkare, även om det är svårare att hitta en sådan.

Bilar som körs av flera förare tenderar att slitas betydligt mer.

Åker ofta med en ensamåkare till och från Landvetter flygplats. Han körde sin förra V70 runt 56.000 mil och bytte inga större detaljer. Bara bussningar, backar, lampor etc.

När jag själv pendlade som mest körde jag en 760 i 27.000 mil (á 1,24 l/mil :shock: ) och bytte inte ens avgas. Inget skrammel från bussningar mm. Kör man lite försiktigt så håller grejjerna länge.

Lycka till!

//Mr T

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]