Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
figge77 skrev:kikar man i tråden näst högst upp här " felkoder för 850"
A2
1-3-2 Batterispänning för låg eller hög

har man ej den koden ligger i systemet så kan man väl utesluta batteriet
Visst finns koden i tabellen. Men den förekommer så sällan i verkligheten oavsett, att jag ändå anser att: Nope.. den finns inte.
Inte ens på bilar där styrdonet slagit av på grund av överspänning eller underspänning har koden satts.
Däremot brukar ABS systemet stänga av sej när bilen får överspänning, vilket gör att man ändå får en indikator.
Annars fungerar ju som sagt Multimetern bäst.
av *pettson*
icearrow skrev:
figge77 skrev:starta bilen nu då?

Den starta piggt o så...Men om generatorn inte laddar....

byta kol?

Spänningsregulator?

hela skiten?
?:-/
Fungerar laddningslampan i bilen? Och.. lyser den? Lyser den inte så laddar den tillräckligt med spänning. Däremot så vill man naturligtvis ha det hela tipptopp. Föreslår istället att du lämnar generatorn för uppmätning. Det kan likagärna vara en diod eller nåt annat som strular.
Startmotorn, kan inte göra så att lampan pulserar vid mätningen, och skall inte då tändningen är avslagen dra ström oavsett hur sliten den är.
Att det sedan kan göra som beskrivet är sannolikt, men med ett nytt batteri brukar det inte bete sig så. Något drar ur batteriet, och det måste hittas. Men något som kan spöka är dåliga jordflätor, och jordanslutningar, och vid kopplingshubben för +
Är det dåligt där ärg, dåliga gamla jordledningar, rengör o byt till nya. De kan spöka till det även när tändning är avslagen då viss elektronik alltid är ansluten, tex radio/stereo, klocka, och lite annat, är då jordflätorna kass så kan man få krypströmmar vart som helst, där ström/el kan leta sig fram (bakvägar t.o.m.)
Sådan problem har jag varit ute flera gånger inte bara på Volvos.

Med stendöd menar jag att inte ett liv finns, ingen ström till något alls.
Är det så?
*pettson* skrev:
figge77 skrev:kikar man i tråden näst högst upp här " felkoder för 850"
A2
1-3-2 Batterispänning för låg eller hög

har man ej den koden ligger i systemet så kan man väl utesluta batteriet
Visst finns koden i tabellen. Men den förekommer så sällan i verkligheten oavsett, att jag ändå anser att: Nope.. den finns inte.
Inte ens på bilar där styrdonet slagit av på grund av överspänning eller underspänning har koden satts.
Däremot brukar ABS systemet stänga av sej när bilen får överspänning, vilket gör att man ändå får en indikator.
Annars fungerar ju som sagt Multimetern bäst.
ok inte ägt 850 så länge "än" men under dom 10år ja åkt i div olika 740 / 940 har jag fått den felkoden flera gånger.
virgata skrev:Startmotorn, kan inte göra så att lampan pulserar vid mätningen, och skall inte då tändningen är avslagen dra ström oavsett hur sliten den är.
Att det sedan kan göra som beskrivet är sannolikt, men med ett nytt batteri brukar det inte bete sig så. Något drar ur batteriet, och det måste hittas. Men något som kan spöka är dåliga jordflätor, och jordanslutningar, och vid kopplingshubben för +
Är det dåligt där ärg, dåliga gamla jordledningar, rengör o byt till nya. De kan spöka till det även när tändning är avslagen då viss elektronik alltid är ansluten, tex radio/stereo, klocka, och lite annat, är då jordflätorna kass så kan man få krypströmmar vart som helst, där ström/el kan leta sig fram (bakvägar t.o.m.)
Sådan problem har jag varit ute flera gånger inte bara på Volvos.

Med stendöd menar jag att inte ett liv finns, ingen ström till något alls.
Är det så?

Radio borttagen redan....dog ju trots det. Ssen nej, ej helt "dött" var väl mellan 10 o 11 volt i det...ska mäta det igen efter denna arbetsperioden då den ska få "stå o dö som vanligt". Nu jobbar jag en ganska intensiv period o tar då bort kablage från batteriet för att förhindra urdragning... :|
*pettson* skrev:
icearrow skrev:
figge77 skrev:starta bilen nu då?

Den starta piggt o så...Men om generatorn inte laddar....

byta kol?

Spänningsregulator?

hela skiten?
?:-/
Fungerar laddningslampan i bilen? Och.. lyser den? Lyser den inte så laddar den tillräckligt med spänning. Däremot så vill man naturligtvis ha det hela tipptopp. Föreslår istället att du lämnar generatorn för uppmätning. Det kan likagärna vara en diod eller nåt annat som strular.
Den lyser inte när jag kör....inte heller det första efter starthjälp...så det är väl positivt ??:-/

Men vad är det för test? Bara hört om laddningsprov..men det rör väl bara batteriet? ?:-/

Womens In Your City - No Verify - Anonymous Sex Da[…]

Jag återkopplar. Spaken går på 5[…]

OBD P0121

Gjorde slag i saken och beställde detta kit: […]

Jag återkopplar. Vi packade fullt under insy[…]