Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qualia
#535600
Nu kör jag dock en D5 AWD med cratus 20,. snart uppe 100mil. Resetade färddatorn,vid andra tankning.. kan komma under 10l/m. juste nu 9,9/mil.. kör mest stads trafik..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#535872
Steff 99 skrev:Jag har inte lyckats att komma under 0,75 på ren landsvägskörning, men inte heller över 1 liter i stadskörning (Göteborg)
Ut och träna, det går att nå lägre :D Jag har lyckats köra min XC70 D5 AWD på 0.52 l/m över 100 mil uppmätt vid pump med lite ansträngning och ca 90 km/h i snittfart.

Visst är XC60 en bra mycket klunsigare bil men 44% mer diesel än XC70 drar den inte.
av Steff 99
#535890
Personligen tror jag det är lika farligt att vara en stoppkloss som en fartdåre.
Som stoppkloss är det nog inga problem att komma ned mot 0.6l/m med en XC60 AWD aut, men jag vill inte utsätta mina medtrafikanter för denna uppenbara trafikfara. :oops:
av Herkulez
#535895
Håller man hastighetsbegränsningarna är man ingen stoppkloss. Åker man däremot 70-80 på 90 väg eller 80-100 på 110 så kan man betraktas som stoppkloss. Och det är betydligt värre/farligare än att åka motsvarande hastighet för fort enligt mig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#535908
Steff 99 skrev:Personligen tror jag det är lika farligt att vara en stoppkloss som en fartdåre.
Som stoppkloss är det nog inga problem att komma ned mot 0.6l/m med en XC60 AWD aut, men jag vill inte utsätta mina medtrafikanter för denna uppenbara trafikfara. :oops:

Experimentet utfördes under långkörning nattetid då jag hade vägen helt för mig själv.

Dessutom för att komma ned till 0,52 så kan man definitivt inte vara stoppkloss, tvärs om det gäller att aldrig sakta av för något utan hålla jämna fart på 6:an i ca 90. På motorväg är tex farten i "lastbilsfilen" perfekt och den farten är knappast farlig.
av Steff 99
#535960
Ni har säkert rätt när det gäller "stoppklossar" men när vi talar om förbrukning så är allt över 2000 r/min helt förödande för Volvos D5:or.
Att köra XC60 under 0.75 är mao nära nog omöjligt om man inte vill vara "stoppkloss"
Men det är väl ingen som är så dum att man köper ett högbygge och AWD o räknar millilitrar på sin bränsleförbrukning :shock:
Utan det är väl bara att köra, tanka, betala o se glad ut...man sitter ju högt och tar sig fram över de största potthålen vi har på våra vägar.. 8)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#535978
Jag körde kors och tvärs över landet och det var mest 80 och 90 vägar och jag provade att bara köra 5 km över skyltat (om det kan kallas stoppkloss att ligga +5 mot skyltarn) och landade då på 0.52. Med en D3 FWD borde det vara lätt att komma ned till 0,48 vid sådan körning antar jag.

Precis som du säger så ligger ju varvet på drygt 1500 rpm då och det går rätt snålt, gasar man på lite så det går över 2000 rpm så skenar förbrukningen som en raket.
av Steff 99
#536017
Skillnaden är att XC60 är lägre växlad än V70 hur det är mot XC70 vet jag inte, men XC60 når 2000 varv strax efter 100kmh
V70 D5 FWD klarade ca 115-120Kmh, o nu talar jag om automat.
av perhall
#536121
Det här med däck... 20 tum, hur breda är de? 255-45-20? Det gör säkert en aning på förbrukningen.
Men att 235-60-18 skulle göra skillnad mot 235-65-17 tror jag inte, max 0,3% om det är samma däcktyp...
PH
Användarvisningsbild
av XC60D3
#536589
Lite input från mig, efter 280 mil på mätaren.
XC60 DRIVe

1:a tankningen 58,5 mil - 45 liter 0,77 l/m
2:a tankningen 95,4 mil - 67 liter 0,71 l/m
3:e tankningen 102 mil - 67 liter 0,65 l/m

Normalt sett (när jag pendlar) kör jag ca 75% motorväg i 90 km/h 1500 rpm. Men sedan händer det förstås att man har lite bråttom ibland ;) Nollade färddatorn vid första tankningen. Kört 200 mil efter detta, färddatorn visar 0,62, verklig förbrukning är 0,68. Men då har jag mycket få stopp vid rödljus och start/stopp öht. Vilket förmodligen är en av anledningarna till den lilla diffen mellan verklig förbrukning och datorn.

Har gjort mätningar med enbart färd på motorväg 25 km ToR
100 km/h - 1650 RPM - 0,54 l/m
110 km/h - 1900 RPM - 0,63 l/m
120 km/h - 2000 RPM - 0,74 l/m
130 km/h - 2150 RPM - 0,85 l/m

Precis som min förra bil (s40 2.4i) så skiljer det i princip 1 dl/m per 10 km som man ökar hastigheten med.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]