Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Hoppas på att få lite hjälp angående nedanstående. Vet det finns några liknande trådar men inget som rakt av har samma som mig.

Har precis köpt en V70, -04, 11000mil, 2,5t

Har fortfarande garanti från handlaren.

När bilen står still och jag växlar mellan P, N, R och D hugger växellådan samt avger ett klingande/klongande ljud någon sek senare. Inte säker, men kanske är det värre när bilen är varm.

Förstår att det inte ska vara så, antar den inte var så när bilen var ny, aldrig kört volvo innan men det vore konstigt. Har en galant som gått längre och är äldre som inte beteer sig såhär. Annars växlar bilen utan problem vid körning.

Lite tungväxlad (med växelspaken) mellan dessa läggen också, händer lätt man missar R från P och hamnar på N istället pga man måste "ta i" en del för att växla.

Några värdefulla tips och råd uppskattas !

Tackar.
Gustaf
Det kan även vara något motorfäste eller momentstaget vid lådan som är dåliga.
Då kan det hugga till lite när man lägger i växeln.

Min växelspak är också lite trög, och det är ganska lätt att hoppa över R tycker jag.
Hade en S40 -01 tidigare, och den var nästan omöjlig att gå från P till R utan att vara extremt försiktig.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]