Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knorr
#525640
Är det någon som vet om det finns något medel man kan använda om man har problem med sot på kolvarna eller hur man bäst gör för att få bort det efter att man ställt tändning , tomgång mm..
Kör en volvo 240 med en Weber 36/36 dcd förgasare och en B21A motor

Mvh...knorr
Senast redigerad av 1 Knorr, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#525647
Kör på så hög etanolblandning du kan. Om du har en E eller F-motor kan du troligen köra på ca 30% inblandning utan problem. Har du förgasare så får du nöja dig med ca 15%. Du får prova ut var gränsen ligger.
Vill du köra på ännu högre inblandning så får du förmodligen konvertera din motor, och då kan du köra på enbart E85. Det är betydligt enklare att konvertera en insprutningsmotor än en förgasarmotor. I det senare fallet går det, men det är lite jobb med det. På http://www.etanol.nu kan du läsa mer om detta.
av DDD
#525890
Hej!
Vill tipsa dig om att skriva en tydligare rubrik till tråden. Innehållet i tråden bör också tala om vilken motormodell och eller bil etc som frågan gäller. På så vis har du större chans att få tips och fler forumsanvändare kan få tips och hjälp via sökfunktionen om samma problem.
Lycka till.
MVH.
Användarvisningsbild
av Hygglo
#536109
Knorr skrev:Är det någon som vet om det finns något medel man kan använda om man har problem med sot på kolvarna eller hur man bäst gör för att få bort det efter att man ställt tändning , tomgång mm..
Kör en volvo 240 med en Weber 36/36 dcd förgasare och en B21A motor

Mvh...knorr
Jag hade en sotig 240 -88 som gått +30000 mil.. Köpte en flaska stp motorrengöring eller vad det hette på macken för 240:- en grå flaska med ca 0,5l som man häller i bensinen..
körde 50-100 mil och sedan när jag skulle byta till en 531 topp och annan kam så såg kolvarna fan som nya ut, en aning gulaktiga i metallen och ren metall på sina ställen inte ens sot avlagring på ventiltallrikarna..

Efter det så slår jag alltid i den soppan när jag skaffat en ny bil..
av Arne
#536724
Blanda in diesel i bränslet och varmkör så får du ut sotet. Kom bara ihåg att fylla upp med bensin innan den kallnat för annars kan den bli tungstartad.
#536826
Lossa en vacuumslang på insuget och spruta in lite vatten samtidigt som du gasar lite på spjället så sotar motorn ur riktigt fint ;)

Vattnet förångas ganska snabbt och det blir som en ångtvätt inne i cylindrarna. Motorn går illa och lever fan medan man gör det förstås men det gäller att spruta in lagom med vatten.
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]