Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Såg även en polermaskin från jula (COtech) som likna den på biltema.
polertrissor lär ju gå åt ett gäng så dumt o köpa den på biltema då om det inte finns trissor som passar.

Sen proffs saker kanske kräver mer proffs kunskap:) vad vet jag....

Är på amatör nivå o skulle gissa på att Sonax funkar kanon...
wohlfie skrev:Såg även en polermaskin från jula (COtech) som likna den på biltema.
polertrissor lär ju gå åt ett gäng så dumt o köpa den på biltema då om det inte finns trissor som passar.

Sen proffs saker kanske kräver mer proffs kunskap:) vad vet jag....

Är på amatör nivå o skulle gissa på att Sonax funkar kanon...
Det finns gott om trissor som passar till biltema-maskinen, den har samma mått som de flesta dubbeltrissmaskiner. Däremot har inte Biltema några vettiga trissor själva.
wohlfie skrev:http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=508

Kan det vara något o polera med? får ju maskin o allt med:)
Räcker de två flaskorna till en volvo V70?
Lackskyddet är inte vax?
tvätta bilen kan man väll göra med annat shampo.
Den lilla flaskan med Menzerna polermedel räcker till minst 3-4 bilar i volvo-storlek om man gör rätt. 2 "ärtor" på varje trissa och kör ut medlet så väl att det bara blir en ytterst tunn oljig hinna kvar, har du kvar något medel på bilen har du kört för lite eller mest troligen använt för mycket medel.
Flaskan med Fire Glaze lackskyddet räcker till ca 7-8 bilar, ska läggas på ytterst tunt och helst i 2 lager.
Fire Glaze är inget vax utan ett lackskydd med betydligt bättre hållbarhet än ett vax.
Okej då är det inte så farligt dyrt.

Står det på flaskorna hur man ska göra?
Såg att det var lång härd tid o så på allt.

Dessa två medel för polerig o lackskyddet kan man köra med dubbel rondell polermaskin?
Det finns tyvärr ingen bruksanvisning vad jag har sett, polermedlet ska du torka av med microfiberduk direkt efter du har polerat. Fire Glaze lägger man helst på i 2 omgångar, första varvet polerar man in tills det i stort sätt helt försvinner, använd mjuka trissor och ett lågt varvtal, andra omgången kan man köra lite flödigare och sen låta det torka tills man ser en dimmig yta, alternativt låt det ligga på några timmar, sen torka av överflödet med microfiber.
Lätt som en plätt faktiskt. :D

Maskinen i paketet passar perfekt till lackskyddet och till slutfinish,men den är lite för klen om man vill plocka djupare repor, då behöver man en roterande maskin. Men det är en helt annan story. :wink:
är inga repor direkt men man ser att bilen har små små små repor efter bil tvättar.
de hoppas jag kunna få bort.

Om man polerar med dubbel rondell maskinen kör man snabbaste eller?

Har beställt från Prorecond polerkit med maskin. lite micro dukar extra pack med rondell.
Sen lite bil tvätt.
Lite fundersam det visa bil tvätt med vax är det dumt när man ändå ska polera o lackskydda? eller är det okej o tvätta med bil shampo vax?

Sen på bildörrarna längst ner där det drabbas som värst. känns som små knotter på lacken. ser dock inget men kanske är salt.. får inte bort det helt med avfettning. kommer det gå o polera bort eller skam an göra något annat? Någe tips på detta:)

våre ju fint o ha en list vilken ordning och tider för torkning man ska göra allt.. sökte på nätet men kan inte hitta något.
typ
Avfettning låt verkar 5 min.
tvätta bilen med bil shampo 2-3 gånger
Torka med mirco dukar.
Polering med medium trissa? 2gånger?
Lackskydd med mjuk trissa 2 gånger första gången ska det försvinna och andra gången ligga kvar i 1 timme?
Något sånt där man ska gå tillväga för o får bra resultat?
är inga repor direkt men man ser att bilen har små små små repor efter bil tvättar.
de hoppas jag kunna få bort.
Det får du nog säker bort det mesta med den maskinen och polermedlet.
Om man polerar med dubbel rondell maskinen kör man snabbaste eller?
Jepp bara ös du på utom då när du precis kör ut medel eller då du kör lackskydd eller vax, då kan du köra lite långsammare.
Det är väldigt svårt att skada lacken med den maskinen. Glöm inte att tejpa gummilister och liknande innan du börjar polera, det kan vara ett :twisted: att få bort annars. Tejpningen spara mycket tid. :wink:
Lite fundersam det visa bil tvätt med vax är det dumt när man ändå ska polera o lackskydda? eller är det okej o tvätta med bil shampo vax?
Spelar ingen roll.
Sen på bildörrarna längst ner där det drabbas som värst. känns som små knotter på lacken. ser dock inget men kanske är salt.. får inte bort det helt med avfettning. kommer det gå o polera bort eller skam an göra något annat? Någe tips på detta:)
Det är säkerligen tjärfläckar och så kallad flygrost/dubbrost som sitter i lacken, det går inte att polera bort tyvärr. Det finns clay/karosslera eller karossvampar och ta bort det mycket effektivt. Finns bla på http://shop.bollnasbilvard.se/ eller http://www.waxdog.se/ eller http://www.gmcardetailingwebshop.se/

[youtube]
[/youtube]

Nackdelen med karossleran är om man tappar den på garagegolvet så är den bara att slänga, allt fastnar i leran, karossvampen är bättre då den bara är att skölja av.
våre ju fint o ha en list vilken ordning och tider för torkning man ska göra allt.. sökte på nätet men kan inte hitta något.
Börja med kallavfettning på torr bil, spola alltså inte av bilen innan. Låt verka i några minuter, då bör du se att tjärfläckar börjar lösas upp, ibland så får man gå 2 omgångar med kallavfettning innan all tjära och vägsalt är borta. Spola noga av med högtryck. Gå gärna över bilen med en alkalisk avfettning typ Alfanol HD-grön blandat 1:20, låt ligga på några minuter och spola av med högtryck igen.
tvätta bilen med bil shampo 2-3 gånger
Bör räcka med en gång om man har varit noggrann i steget innan.
Spola av med högtryck igen och känn efter om lacken känns ren, om inte så är det dags för leran eller karossvampen.

Torka bilen torr med microfiberduk.
Polering med medium trissa? 2gånger?
Hur många gånger beror på hur djupa repor bilen har, polera en gång och inspektera lacken, polera aldrig mer än nödvändigt eller med grövre medel än vad som är nödvändigt. Själv så använder jag sällan grova medel utan kör hellre 2-3 gånger med ett finare medel. Och om jag använder ett grovt medel så är det bara på dom ställen där det behövs. Polera ca 50x50 cm stora ytor åt gången och torka av med microfiberduk.
Lackskydd med mjuk trissa 2 gånger första gången ska det försvinna och andra gången ligga kvar i 1 timme?
Jepp :-)-)
Ultima sprayar man på medföljande applikator sen stryker man på det. 1 "spray" på applikatorn per panel på bilen. När man har lagt på hela bilen får den inte röras. Bör stå regn/vattensäker i ca 1 timme.

Fireglaze lägger man med fördel med maskin, sen ska det ligga på ett tag och sen torkas av.
Service Peugeot 107 2007

Sicken tur att jag blev färdig med häck[…]

Tips få ut ABS givaren fram

Antar att du läst ut felkoder, vad säger[…]

Är extremt trångt med icn på plat[…]

Detta låter precis som en V50 jag felsö[…]