Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av toorop
#534930
Hej igen, jag verkar ha en underbar bil som krånglar så jag skriver ett till inlägg och tråd då.

Problemet uppstod när jag bytte fläktrem.
Remen slirar och jag märker att generator hjulet följer inte med. Jag släpper och känner att hjulet går lite trögt när man vrider det. jag spänner hårt och han slirar inte längre, Då släpper jah lite till och han slirar lite lite tills slut vart det tyst och han följer med remen. Men jag märker att generatorn är väldigt varm. Ingen lampa lyser och Ingen temperatur höjning heller. Kommer den snart pajja eller vadå? Ingen av detta hände innan ja bytte. Fast att den är varm är väl normalt? Hör inga missljud heller. :-DD
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#534948
Troligen lagerfel i generatorn.

Mvh GK
av xxargs
#535005
Har du spänt remmen till rekomenderade spänningen? Ett tag så skulle remmarna vara stenhårt spända för att generatorn inte skulle slira...

Generator går fruktansvärt tungt när den försöker ladda batteriet med hög ström kort efter start om du tex. har kört ut lite på ditt batteri (stereo etc) medans du mekade.

är remmen för löst spänd så kan det hamna i ett läge där generator inte snurrar så fort och går då väldigt tungt och slirar, man kommer inte över knäet så att snurrar fortare och därmed snurrar lättare trots samma strömuttag.

sedan när generator snurrat ett tag så har det laddat batteriet lite och drar inte fullt så mycket ström lägre från generator och då gick generatorn lättare och snurrade villig med fast du släppte remmen lösare.

En generator blir snabbt väldigt varm vid laddning med högre ström då en sådan ligger på ca 50% verkningsgrad - dvs. drar du ut 50 ampere i laddström (motsvarande 1 häskraft i effekt) så bildas det ca 700 watt i värme i generatorns lindningar och likriktarbryggor - och generatorn drar två hästkrafter i mekanisk kraft från motorn (det är därför den går tungt) och det är därför en bilgenerator har stor fläktvinge på sig för sin kylning.

Om generatorn slirar kort efter motorstart så är remmen inte tillräckligt spänd helt enkelt, och ett tag var remmarna verkligen stenhårt spända (och med hög lagerbelastning på generatorn som följd) tills man börja lära sig göra serpentinremmvägar och använda breda remmar med många kilar istället för den enkla kilremmen.

idag så kör man ofta med breda multiremmar och serpentinslinga så att remmen gör 180-graders böj över generator och AC remskiva för att få lång friktionsyta mot remmen - just för att dessa går så tungt och lätt slirar.
av N0RBERG
#535075
toorop skrev:Jag spänner remmen lite till och ser om den slutar slira. Men jag kör väl tills den går sönder (generatorn)
För den blir väldigt varm.
Ja spänn remmen så det slutat tjuta. Är mest troligt inget annat fel. Kan ju visserligen vara så att generatorn börjar kasta in handduken. Men så länge den gör sitt jobb (laddar) så är det ju bara att tuta och köra 8)
Användarvisningsbild
av toorop
#535083
N0RBERG skrev:
toorop skrev:Jag spänner remmen lite till och ser om den slutar slira. Men jag kör väl tills den går sönder (generatorn)
För den blir väldigt varm.
Ja spänn remmen så det slutat tjuta. Är mest troligt inget annat fel. Kan ju visserligen vara så att generatorn börjar kasta in handduken. Men så länge den gör sitt jobb (laddar) så är det ju bara att tuta och köra 8)


Okej, då gör jag det :)

Hahah jag kör på. Tackar för fina svar!
av xxargs
#535172
när du ändå miklar med remmen - prova med remmen avtagen att rotera, rycka och jucka på generatorremskiva för hand och se om det verkar glappt, går med viss råhet/ojämnhet eller snurrar med malande oljud i lagren samt stannar fortare än vad man förväntar sig med fettfylld lager (en viss tröghet och friktion i roterandet kan man dock förvänta sig då det är borstar och släpringar i andra ändan av generatorn som bromsar lätt rotationen) - om du har något av det nämnda så kan det vara dags att titta på lagerrenovering.
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]