Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kul att höra. Men det blir väl bättre med tiden också? Jag sprängde 23 000 mila gränsen när jag körde Stockholm - Umeå - Stockholm på en tank (S80n D5, automat) inkl fart något över det tillåtna vilket jag tyckte var bra. 125 mil blev det ganska exakt.
Ja en Drive gör väl bara närmare 200 km/h så man förstår ju att det inte räcker för folk ... :roll: som van autobahnförare kan jag säga att det är jävligt sällan man kan hålla såna hastigheter där nuförtiden (förutom på natten då).
Kom hem från haparanda (85mil), körde 0.51 enligt färddatorn och hade lite mer än 1 fjärdedel kvar i tanken, medelhastigheten låg strax över 100km/h, dessutom körde jag i princip med farthållare hela vägen, rätt nöjd! drive här med!

Vill givetvis även tillägga att vi var 2 vuxna och 1 barn +fullt packat i bagaget!
dst02 skrev:ja driven e inget för gasglada!
Deras siffra om 0.45 i snitt har Jag tappat hoppet om att klara nu, tycker den alltid hamnar på 0.52-0.55 vid varje tankning oavsett väder,vind och körning.
Stäng av AC:n, kör max 90km\h, jag fick ner förbrukningen till 0,43 på 20mils körning, dessutom på vinterdäck. och 2 vuxna.
Suomela skrev:
dst02 skrev:ja driven e inget för gasglada!
Deras siffra om 0.45 i snitt har Jag tappat hoppet om att klara nu, tycker den alltid hamnar på 0.52-0.55 vid varje tankning oavsett väder,vind och körning.
Stäng av AC:n, kör max 90km\h, jag fick ner förbrukningen till 0,43 på 20mils körning, dessutom på vinterdäck. och 2 vuxna.
Å fan, å ingen farthållare heller va?
Med risk för att låta lite flummig så är mitt bästa tips för en låg förbrukning att lyssna på bilen och låta den följa den naturliga hastigheten på vägen. Kör jag utan farthållaren så låter jag bilen sacka lite i en uppförsbacke till fördel för minskat gaspådrag för att sen öka farten något i en nedförsbacke. Jag siktar alltid på att med minsta möjliga gaspådrag bibehålla hastigheten på plan mark och hålla långt avstånd till framförvarande bil.
Håller jag ett långt avstånd kan jag kompensera för dennes hastighetsändringar utan onödiga inbromsningar och accelerationer...
Sanningen är väl den att det finns väldigt många bra ställen att köra 200 på i Sverige eftersom det är så lite trafik stora delar av dygnet. Och i gamla Östtyskland med nya fina vägar och ganska lite trafik. Jag fixar helt enkelt inte bilar av DrivE:s kaliber, min T4 resp 525iA är precis vad jag klarar av. Verkar som att det finns fler än jag som har det så på forumet. Ni som åker drivE och är nöjda är bara att gratulera: billigt, säkert och miljövänligt.
perhall skrev: Ni som åker drivE och är nöjda är bara att gratulera: billigt, säkert och miljövänligt.
Tackar, ser du en grå DRIVe med extraljus långt bak i backspegeln så kanske det är jag... :)
perhall skrev:Sanningen är väl den att det finns väldigt många bra ställen att köra 200 på i Sverige eftersom det är så lite trafik stora delar av dygnet. Och i gamla Östtyskland med nya fina vägar och ganska lite trafik. Jag fixar helt enkelt inte bilar av DrivE:s kaliber, min T4 resp 525iA är precis vad jag klarar av. Verkar som att det finns fler än jag som har det så på forumet. Ni som åker drivE och är nöjda är bara att gratulera: billigt, säkert och miljövänligt.

poooouuuhhhhh!!! Jag trodde jag var den ända token här... skönt att det finns fler än mig som tycker att nästan 200 är bra nog... :))))))))))))))))))))))))

vi är så olika bara :))) Jag upplever 0.85 med en stark diesel som väldigt bränslesnål...

Hyundai'n jag hade fick jag tanka 11ggr innan jag kom fram under en semesterresa.. eheh... 70lt x 11tankningar... Shit vad den resan blev dyr :)))) Kunde i princip åka 30mil per tankning... :)))

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]