Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har också råkat ut för samma sak i min S60. Men det händer inte varje gång. Om jag nu bara har en passagerare där bak och den sätter sig på t.ex. vänsterplatsen bak och tar på bältet direkt. Varför ska det då plinga när man kör iväg??? Det känns som en bugg...

Mvh, Kalle.
hur vet bilen hur många som gått in genom bakdören?
Det är nått bara du som förare vet & därför ska du bekräfta textmeelandet, går ju at göra innan du kör iväg om du inte vill höra et enda pling.
Hej!

Jo men om jag öppnar dörren för att lägga in en väska, då står det sen "ingen bältad bak" och om jag kör iväg utan att kvittera så plingar det inte och texten försvinner efter någon minut. Men ibland när någon satt sig i baksätet och tagit på bältet då börjar det plinga när man kör iväg. Förstod jag det rätt att där inte är några sensorer i sätena som känner av om någon sitter på dom? Så fungerar det väl på framsätena?

Mvh, Kalle.
Finns inga sensorer i sätena, endast på högernframstol.
CarMan skrev:Finns inga sensorer i sätena, endast på högernframstol.
Vet du att det inte är några sensorer i något annan stol eller är det vad du själv tror bara?
V70 my08 har vikt sensorer i bägge framstolarna. Vetenskapligt testat av mig själv.. :mrgreen: Provade att lyfta på röven när det plingade å då tystnade det. Konstigt om de inte skulle ha det i v60 också. I framstolarna allså...
ulf_gbg skrev:Ja men nu var det ju inte riktigt så det gick till. Två passagerare bältar sig på ytterplatserna och ingen i mitten. Då kan det inte vara meningen att bilen ska varna!
Jag tror det var _precis_ så det gick till. Men en extra detalj är att en av passagerarna där bak får i "läppen" för sitt bälte i hållaren för mittenpassageraren, inser sitt misstag och flyttar den till sitt eget. Då uppstår ditt "problem".
Logiken för bältesvarningen i S60 verkar vara:

1. Om bilens bakdörrar öppnas, gör en tyst varning med texten "Ingen bältad bak" om ingen bältat sig i baksätet.
2. Om någon av platserna där bak har fått spännet monterat, antag att den platsen i baksätet SKA vara bältad och varna om så inte är fallet. Bekräfta med READ. Skriv ut de platser som är bältade i displayen i instrumentpanelen.
3. Om viktsensorn i framsätet indikerar att en passagerare sitter där, varna om bältet inte är monterat på den platsen.
4. Om bältet i förarstolen inte är monterat, varna. (Notera att det vore korkat att ha en viktsensor i förarstolen, för det känns som ett rätt säkert antagande att det finns en förare (som bör vara fastspänd) om bilen är i rörelse?)
ksjoberg skrev:
ulf_gbg skrev:Ja men nu var det ju inte riktigt så det gick till. Två passagerare bältar sig på ytterplatserna och ingen i mitten. Då kan det inte vara meningen att bilen ska varna!
Jag tror det var _precis_ så det gick till. Men en extra detalj är att en av passagerarna där bak får i "läppen" för sitt bälte i hållaren för mittenpassageraren, inser sitt misstag och flyttar den till sitt eget. Då uppstår ditt "problem".
Jo, så skulle det ju kunna ha gått till och då köper jag logiken. Jag får se om problemet uppstår igen. Men, hur som helst så är det bra att att veta att jag kan bli av med ljudet om jag trycker på READ-knappen. Det är ju snabbare och enklare än att be passagerarna att plugga in mittenbältet eller att stanna motorn. :)
Tallberg skrev:
CarMan skrev:Finns inga sensorer i sätena, endast på högernframstol.
Vet du att det inte är några sensorer i något annan stol eller är det vad du själv tror bara?
V70 my08 har vikt sensorer i bägge framstolarna. Vetenskapligt testat av mig själv.. :mrgreen: Provade att lyfta på röven när det plingade å då tystnade det. Konstigt om de inte skulle ha det i v60 också. I framstolarna allså...
Hoppas du inte jobbar som vetenskapsman ellr nått annat viktigt.
För tyverr har du fel. Det finns ingen sensor i förarstolen!
Bilen förutsätter att det sitter en person på förarplatsen när bilen körs, behövs ingen fördyrande elektronik för att avgöra det.

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]