Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Hej,

visserligen har jag kollat upp lite, men det vore trevligt om personer som kört en D5'a (185hk) och hunnit med en T6'a alt. 3.2 komma med lite synpunkter om modellerna... Kör en d5'a nu, men är riktigt sugen på en lite vassare bil. Lite synpunkter om det positiva samt negativa... Jag har varken båt eller husvagn, så drag egenskaper är totalt ointressanta. förbrukning är väl inte heller så högt prioriterat men själva körkänslan...

Notera att jag även har Four-C så vet typ hur hårda chassit känns, tror det i.af då jag har storskillnad mellan comfort-läget och advanced-läget...

S80 alt. V70 spelar ingen roll, då jag tror gångegenskaperna är minimala i skillnad...

tacksam för mycket input :)))
Användarvisningsbild
av na96gen
Glöm 3.2an å satsa på en T6a, allt är bättre än en D5a förurom förbrukningen. Dock svåra att få tag på om du vill ha en nyare än 08.
Därför jag själv tog en D5 AWD när jag blev för snål på en ny T6a.
Den uppgraderade 304hästarn är grym.
Ser inte ut som andrahandsvärdet är nått specielt lägre heller, men de få som köpt bil under finanskrisen har valt diesel så utbudet på beg ser ut därefter

Lycka till!!
av Bitez
Hmm... Jag tror- eller alla T6 jag hittat har varit AWD, de kanske kommer så. Utbudet är verkligen minimalt om man nu vill ha bättre beg. men har nog hittat 1-2st som är intressanta. Jag har ju AWD idag, och vill verkligen fortsätta att ha. Undra hur mycket 18hk gör om det nu är det ända som skiljer gamla o nya T6'an...
av perhall
T6 finns bara med AWD.
3,2 både med och utan.
3,2 har vassare ljud men är klart tunnare än T6 effektmässigt.
3,2 och D5 är verkligen kontraster. Den ena tyst, högvarvig, spetsig och sofistikerad. Den andra slamrig och vridstark. T6 förenar det bästa i båda.
PH
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag skulle nog säga: Byt märke! Finns många, mycket roligare motorer hos andra biltillverkare..
av Bitez
Variosboy skrev:Jag skulle nog säga: Byt märke! Finns många, mycket roligare motorer hos andra biltillverkare..

coolt inlägg i ett volvo forum! :)))))))))))))9

Nja, Jag skulle kunna skriva en drös med anledningar till varför JAG gillar volvo. Personligen tycker jag att det är det mest ekonomiska alternativet bland alternativen. Om man gör rättvisa jämförelser så ligger volvo bilar en bra bit under i inköpspris kontra BMW eller Audi, Merca behöver man inte ens nämna. Några japanska historier är inte jag intresserad av. Man kan nog inte jämföra en A6 eller A4 med 2.0tfsi med en T6'a.. Prismässigt så hamnar de inte långt från varandra, med prestanda mässigt tror jag inte tyskarna kommer i närheten... Rättvis jämförelse skulle då vara med en 3.0tdi alt. 3.0tfsi.. och då kommer inte volvo i närheten prismässigt :))))))))))

sedan så har vi försäkring, service o.s.v. Jag har goda kontakter med service verkstaden där jag brukar gå till, så bara det är ett argument för mig. Kan säga att jag aldrig bokar tid, ringer min personliga tekniker, oftast, verkligen oftast åker jag när JAG kan, och får alltid hjälp. Lite som o ha en tekniker på stand-by, en sån sak tycker jag är värt o åka volvo restan av mitt liv!!!

Så åter till frågan... Jag undrar lite också, om man nu tar en T6'a, blir skillnaden grymt mycket, eller hamnar man något så när i närheten med en optimerad D5'a (blir ju bättre vrid o så) Det är ju solklart billigare o köra en D5'a, men om skillnaden är som mellan en kia kontra Ferrari, då kan det vara värt... :))))))))) Men om skillnaden är typ en 140hk v70 konta 170hk v70 så behåller jag min D5'a :)))))))))))))))))))))

Lätt som en plätt :)))))))
av Bitez
Jo, då jag byggde en 525d som jag tänkte jag skulle ha råd med, landade på 475tkr.. 525d, sport automat, ljud paket, comfort paket (tror jag det hette), soltak.

för 475tkr skulle jag bygga en jävligt grymm volvo!!!!!!! skulle nog sakna få saker
av Steff 99
En T6 med det nödvändiga kostar ca 480, du får en 525:a för samma pengar.....valet är att välja en gammal model från Volvo eller en modern BMW...
Jag vet vad jag hade valt alla dagar i veckan och den byggs i Tyskland, men då hade det blivit en 530 :twisted:
av Bitez
Jo men om 525d är en rättvis jämförelse, håller jag med helt! Men om man måste upp till 530 alt. 530d för att matcha så håller inte prisbilden :)))) då var vi tillbaka till ruta ett!

Man måste inse, tyskarna kostar överlägset mer än volvo. resten med service, försäkring, drift bla bla bla kan man strunta i vid detta ögonblick, stirrar man blint på inköpspriset så talar det sitt tydliga språk :))))
av NiKeMaN
Bitez skrev:Jo, då jag byggde en 525d som jag tänkte jag skulle ha råd med, landade på 475tkr.. 525d, sport automat, ljud paket, comfort paket (tror jag det hette), soltak.

för 475tkr skulle jag bygga en jävligt grymm volvo!!!!!!! skulle nog sakna få saker

Fast det du lär sakna i en volvo är bland annat: BMW's grymma kvalitetskänsla. BMWn's klang i dörrarna. Körkänslan. Kör du en 5-serie med dom extremt sofistikerade komfortstolarna, så skrattar man åt Volvos stolar efter det. Motorn - en 525d är kvick starkt och riktigt soppasnål. Dessutom 6-cylindrig. Dessutom får du straxt över 300 kusar när du har chippat den.

Min förra 325d hade ESS-programvara och Ferrita-system upp hade en utlovad effekt på 290-300 kusar.... Blandatförbrukningen med den bilen, som jag köpte ny 2008 var 0.62 liter per mil. Ärlig förbrukning! V70 2.4d -07an jag hade drog i snitt 0.85 liter per mil och hade 163 hästkrafter.

Så jo. Det finns MASSOR med argument att köpa en ny BMW framför en Volvo. Frågan är ju vad man anser sig ha råd med. BMW'n behöver inte bli så jättemycket dyrare i slutnotan när man tröttnat på den och vill byta till en nyare.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]