Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Var ute å åkte runt lite idag och innan vi kom hem stannade vi vid macken å skulle köpa glass och kände direkt en otrevlig stark lukt. Gick runt bilen å luktade å kände och hittade vart det kom ifrån. Höger bakhjul! Luktade riktigt illa och starkt. Hela fälgen, skiva osv var KOKHETA! Kunde knappt hålla handen på fälgen.

Under veckan har jag bytt bromsskivor och klossar bak. Handbromsbackar höger bak.
Hade problem med att yttre kolven på oket höger bak var svår att få in. Såg även att packningen till kolven var deformerad.

Vad är troligen problemet?
Kan handbromsbackarna orsaka extrem hög värme av att knappt ligga mot skivan?

Eller är det till 100% bromsoket? Gissar väl på bromsoket men vill se vad ni säger...
Kanske tom kan vara hjullagret?
timebandit skrev:Hej på er.

Var ute å åkte runt lite idag och innan vi kom hem stannade vi vid macken å skulle köpa glass och kände direkt en otrevlig stark lukt. Gick runt bilen å luktade å kände och hittade vart det kom ifrån. Höger bakhjul! Luktade riktigt illa och starkt. Hela fälgen, skiva osv var KOKHETA! Kunde knappt hålla handen på fälgen.

Under veckan har jag bytt bromsskivor och klossar bak. Handbromsbackar höger bak.
Hade problem med att yttre kolven på oket höger bak var svår att få in. Såg även att packningen till kolven var deformerad.

Vad är troligen problemet?
Kan handbromsbackarna orsaka extrem hög värme av att knappt ligga mot skivan?

Eller är det till 100% bromsoket? Gissar väl på bromsoket men vill se vad ni säger...
Kanske tom kan vara hjullagret?
Jag tror på oket.
Har ringt runt å jagat företag som har öppet imorgon så jag kan köpa ett nytt bromsrör ifall det skiter sig. Så imorgon får jag hjälp med att åka å köpa delar å byta bromsoket. Borde ju vara det som kärvar.
Men att det kan bli så jäkla varmt... Hoppas nu verkligen att det är bromsoket och att inget annat har hänt.

Är faktiskt lite orolig över hjullagret, finns det något sätt att kolla att det fortfarande är helt/bra kondition?
Alfredo skrev:Det borde gå att renovera oket, blir lika bra som nytt.

Det gör det nog men risken är väldigt stor att så inte kommer ske. Kommer köpa nytt imorgon och kommer säkert inte orka eller ha tid å lust å fixa det gamla oket. Men jag kommer vilja kika på kolven iaf.
Hade ett kärvande bromsok i vintras när det var som kallast, det blev riktigt varmt o luktade bränt på bara några kilometer. Sen om t.ex hjullager kan ge samma symptom vet jag inte.

Sent from my mobil
Med största säkerhet oket även om jag själv varit med om att handbromsbackarna legat på en aning trots släppt handbroms.Eftersom du skriver att kolven var svår att få in blir resultatet att bromsen på detta hjul går varm, ibland även med rökutveckling i samband med denna värme.Men det ska extremt mycket till innan det tar fyr även om det ryker som bara den vilket jag upplevt på en Ford.Att hjullagren skulle ta skada av denna värme har jag aldrig varit med om.Möjligt att jag haft tur.

Själv tog jag en gång till en nödlösning och sprejade oket på plats med en fin spray olja och lät eländet stå över natten vilket gjorde underverk.Har även gjort detta ibland när hårt vatten i samband med tvätt ställt till problem för de bakre oken.Många som garanterat kommer att skrika sig hesa över denna metod men för egen del har det fungerat bra som nödlösning i väntan på demontering av dessa ok.Ta det bara lugnt när du börjar köra bilen om du sprutat olja på ok och skivor.
PTV skrev:Med största säkerhet oket även om jag själv varit med om att handbromsbackarna legat på en aning trots släppt handbroms.Eftersom du skriver att kolven var svår att få in blir resultatet att bromsen på detta hjul går varm, ibland även med rökutveckling i samband med denna värme.Men det ska extremt mycket till innan det tar fyr även om det ryker som bara den vilket jag upplevt på en Ford.Att hjullagren skulle ta skada av denna värme har jag aldrig varit med om.Möjligt att jag haft tur.

Själv tog jag en gång till en nödlösning och sprejade oket på plats med en fin spray olja och lät eländet stå över natten vilket gjorde underverk.Har även gjort detta ibland när hårt vatten i samband med tvätt ställt till problem för de bakre oken.Många som garanterat kommer att skrika sig hesa över denna metod men för egen del har det fungerat bra som nödlösning i väntan på demontering av dessa ok.Ta det bara lugnt när du börjar köra bilen om du sprutat olja på ok och skivor.

Usch, låter ju inget vidare att många har haft liknande problem.
Kan även tillägga att det rök en del också från bakhjulet. Hade iofs tvättat bilen idag, kan det finnas något samband med tvätten och ett kärvande bromsok? Har ju trots allt kört bilen i 2 dagar efter bytet av skivor etc och just idag kom problemet?
av *pettson*
Inte speciellt konstigt med att det blir varmt? Skivorna kan bli så varma att dom glöder om man använder bromsen tillräckligt hårt och länge. GLÖM INTE att byta bromsbelägg nu efter det här. Dom beläggen som satt är förstörda.

Vad är det för värmare inkopplad, s[…]

Nej jag har bockat i fartkameravarning. Hål[…]

Motorskölj 4 gånger, nytt filter, ny Bi[…]

Hur tänkte du bygga en sådan