Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har tittat runt en del på forumet och det verkar kalas tycker jag, verkar finnas en hel del kunniga personer här... (Ber om ursäkt på förhand om jag lagt tråden på fel ställe eller så, första gången jag är reggad på ett forum....)

Nu är det som följer. Vi köpte en V70 -00/01, 2.4, 170hk, automat, 15500 mil (med den nyare karossen) för typ två veckor sedan av en bilhandlare. Det var ingen Volvohandlare utan en mindre bilhandlare som verkade väldigt vettig. Bilen har fullständig servicebok från Bilia och är i väldigt bra skick trots sin ålder.

Ganska omgående efter att jag köpte bilen så märkte jag att den småryckte lite då jag körde på motorväg, inte annars och det är enbart då jag håller en konstant hastighet. Nu har jag läst runt en hel del på detta forum samt andra och vad jag förstår så är det troligen gasspjället det är fel på. Stämmer väl överens med nämnda symtom.
Jag har kollat på spjället och det är en gul klisterlapp märkt Magnet Marela? på undersidan.

Min första tanke är att jag skall ta ett snack med bilhandlaren på tisdag och se vad han säger. Jag vill minnas att han vid affären sa att de inte lämnade någon garanti. Men jag kan känna att då jag inte ens ägt bilen längre än två veckor torde detta vara deras ansvar... Vi får se vad han säger... Har någon koll på vad som gäller..??

I övrigt har jag läst en del att Volvo har någon form av goodwill där man kan få detta åtgärdat (ingen aning om vad detta innebär och vad som krävs)...??

Jag har skruvat litegrann på bilar genom tiden men endast simplare grejjer.... Kan jag göra rent gasspjället och hur gör jag detta??? Har letat efter någon guide men ej hittat det...

I värsta fall... Vad kostar det att få detta åtgärdat om jag får stå för kalaset själv.....

I övrigt är jag grymt nöjd med att återigen åka Volvo ;)

Tack på förhand!!
Användarvisningsbild
av wissel
Hej Scotersvempa.
Om vi börjar med Gasspjället så är jag inte så säker på att det är något fel på det.
Ditt Spjäll är ju redan bytt eftersom du har GUL etikett. Och dom gula är det sällan vajsing med.....
I ditt fall kan det lika gärna vara Luftmassemätaren....eller något helt annat typ
Tändstift, Tändspolar med mera.
Vet inte var du bor men du skulle kunna få låna en Luftmassemätare (LMM) av mig !
Innan du gör något som kostar pengar.
Eller om du har någon i din närhet som kan hjälpa dig med en Felkodsavläsning med en PPC.
Jag brukar hjälpa Forumsmedlemmar med detta = Kostar Gratis.....Volvo vill ha allt mellan 300-800 :-
Bilhandlaren faller undan Konsumentköplagen vilket innebär Laglig Garanti. Dessutom är Handlaren tvungen
att varudeklarera bilen enligt Lag. Allt annat är Bull......
Men tyvärr så är väl handlare som inte vill kännas av detta inte heller så "Garantivänliga"
Välkommen till Volvogänget...:-)
Kanske det är AC-kompressorn som slår till och av som du upplever som ett litet ryck? För bilen har ju gått en del så kompressorn kanske inte är vad den har varit eller kopplingen som sitter på remskivan.
Tack för svaren. Efter att jag skrivit inlägget så har jag kika lite på bilen och såg att det under luftfiltret hade samlats en hel del löv och grus... ska byta filter men har ej hunnit. hur som helst så dammsög jag bort allt. har endast kört en kortare sträcka efter det men har fått för mig att det kanske blivit bättre...kan det stämma????

förresten, jag bor i norra Stockholm och tackar ödmjukast för erbjudandet... jag hör av mig.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]