Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förresten! Vet någon vilka laddningsrelän som passar? Måste det vara ett speciellt eller räcker det med att det är rätt årsmodell? Eller måste årsmodell och sånt också stämma?
Skulle t.ex. detta Marchall-relä funka? http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=6937024
Volvo264GLE skrev:NisseHult! Jag gjorde som du sa och med en extra kabel på DF så sjönk motorvarvet!
Då är det inget fel på generatorn utan det är reläet som inte skickar fram tillräckligt med spänning
till DF (Dynamo Field {Generator Fältlindning})

Med B+ menade du kanske D+. då B+ inte fanns på relät utan bara bakpå generatorn?
Jag skrev inte var du skulle hitta den. ;-//

Så det blir väl till att skaffa ett nytt relä då och testa...
Det tycker jag du ska göra.

Du får gärna förklara hur man kan dra slutsatsen om vad som är fel genom att sätta på ström på relät?!
När DF får full spänning genom din kabel så ska generatorn vrål-ladda och varvtalet sjunka av den ökade belastningen.
Du tvångsstyr den alltså.
Hade inte varvtalet sjunkit hade inte generatorn reagerat och då hade det varit den det var fel på.
Aha! :)
Jag har tittat på laddningsregulatorer till bilen på mekonomen och de har fyra stycken till min modell. Det står om både "Bosch-system", "Marchal-system" och "Ducellier-system".

Vilket ska jag ha? Det lär väl vara Bosch eller fungerar ett Marchal-relä också? Det är ju trots allt en sådan generator :???:
Dom har väl olika anslutningar för att bara passa respektive märke antar jag.

Innan du investerar i ett nytt relä kunde du kolla så att det inte är någon anslutning till det som bråkar.
Innoljade/rostiga/ärgade kontakter.
Ingetdera av dom leder ström i nå´n större utsträckning.
Nu så är jag tillbaka från studentenveckans alla bravader! (dygnet runt mån-sön) Eftersom jag pluggar på annan ort så kunde jag inte fortsätta med bilen :P

Jag har kollat anslutningarna och oljat på dem med WD-40, så de ser bra ut! Dessutom har jag skaffat en ny regulator men det är ingen som helst skillnad vad det gäller laddningen! :(

Jag förstår inte vad det kan vara!
Det lutar åt att jag ska köpa en annan generator! Jag hoppas att det är den! Är det möjligt att trycka dit en boschgenerator från en b230? Fästen och liknande går ju alltid att fixa :wink: men är det något som kan gå "fel"?
Generatorn passar förmodligen, men på en så gammal årgång bör du reda ut om du har inbyggd laddningsregulator som det är på nyare modeller, eller om det är ett relä vid sidan om, som det var på äldre modeller.
I en B230-motor var det högst troligt inbyggd regulator.
Jag har ett nytt laddningsrelä/regulator så jag vet att jag har det "utanpå". :wink:
Kan jag kasta bort det externa och sätta på en generator med inbyggd regulator? :)
Hehe, jag menade inte kasta bort bokstavligt "skrivet" :D

Nu laddar generatorn ca 13,6-13,85 beroende på hur mycket saker jag vrider på! :D
Igår när jag var ute och åkte så såg jag en gammal 740 stå efter vägkanten, såg att den var lite skabbig och inte hade några regskyltar. När jag kom närmare så såg jag att den var lite plundrad. Så jag hjälpte till och tog generator och lite andra prylar... :lol:

Jag har tidigare läst att det inte passar att skifta generator mellan t.ex. B230 och B27 men jag tillverkade egna fästen så nu sitter det en fin 80 A Boschgenerator (antagligen nybytta kol i den) på min bil!

Tack för hjälpen NisseHult, Rådlös och Gnestakalle! :-)-)
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]