Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

lunnegren skrev:Känns som vi ska börja med att mäta läckströmmar innan man börjar beskylla diverse utrustning. Då kan man ju även se hur stor läckaget är och få ett hum om vad det kan vara.

1 mil är nog alldeles för lite för att ladda ett batteri fullt. Skulle väl tippa på att runt 1-2 timmar långkörning räcker för att fylla ett batteri.(antar av att 100A från generatorn så finns ca 50 A tillgängligt för laddning, 55Ah/50A = strax över 1 timme) att hålla batteriet på nära noll i laddning sliter ut det kraftigt!

Ska försöka få tag i en multimeter i någon form. Mätområden? Volt, Ampere, mA och Ohm?
Jag hade ett fenomen i min 850, där det verkade precis som om batteriet var dåligt laddat. Men sen ibland gick den hur bra som helst. Fanns ingen logik i när den var pigg och när den var trött. När den gick dåligt gick det ibland att starta, ibland inte alls.

Efter byte av startmotor försvann problemet helt.
Antagligen då beroende på att startmotorn gick trögt och var mycket strömkrävande.

Mvh GK
Möjligt. Men när det är så brukar det synas på att lampor i instrumenteringen nästan dör när motorn drar runt.

Den hade hängt med i 35000 mil, så det får väl vara ursäktligt att den var sliten.
apersson850 skrev:Möjligt. Men när det är så brukar det synas på att lampor i instrumenteringen nästan dör när motorn drar runt.

Den hade hängt med i 35000 mil, så det får väl vara ursäktligt att den var sliten.

Min har endast 20600 mil...men inga lampor som slocknar i instrumentet heller ..
lunnegren skrev:Mätområde beror på multimetern, något mer än 10A tror jag då inte =) Men det är Ampere du skall mäta och därav är det serie som gäller. http://www.bde.se/labbar/elab001a.pdf - en liten guide hur en multimeter funkar

Ledsen för att jag är bombad gällande mätning o allt sånt... fick en analog multimeter från 1800-talet frost...

Mätte batteriet igår... cirka 12,2 volt acceptabelt?

Men med startmodulen (tror jag det var) utragen, och jag vet det drar ur batteriet, men så testade vad den låg på i startögonblicket och fick då 10,6 för att sedan gå upp igen...

Sen mätte jag vid batteriet med motorn igång samt gått en liten stund.... 13,2 volt (!?!?!) Generatorn som är kass? Kanske minns eller hört fel men ska väl ligga runt 14 V? Har en Bosch 100A med pil mot 14V... skall ladda 14 då väl :???:

kanske skit i systemet med läckströmmar oxå...eller?

För en j-a generator har jag ju inte råd med :(
Utan belastning kan även ett dåligt batteri visa 12 volt.
Jag brukar mäta varje cell för sig, när batteriet är belastat.
Ställ bilen med halvljuset tänt (motorn avstängd - borde inte vara några problem om du inte får igång den ens :???: ), öppna korkarna på batteriet och mät mellan intilliggande celler. Bra celler ligger åtminstone på 1,8-1,9 V eller nåt. Håller batteriet på att ge sig har man ofta en som är markant under de andra. Det är bara att doppa ner mätspetsarna i vattnet/syran, men torka av dem på ett papper sen, så du inte fräter sönder några kläder eller nåt. En cell får du mäta mellan syran och polen på batteriet.
Om en cell är död stiger inte spänningen lika högt när generatorn laddar heller.

Womens In Your City - No Verify - Anonymous Sex Da[…]

Jag återkopplar. Spaken går på 5[…]

OBD P0121

Gjorde slag i saken och beställde detta kit: […]

Jag återkopplar. Vi packade fullt under insy[…]