Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ketto
#52459
masterblaster skrev:
ketto skrev:de finns en gubbe här i Köping som tar 200 kr för att shimsa om kompressorn! Köpings kyl! 1200 för påfyllning + läcksökning,ett bra pris!

Var själv där för 2 veckor sen och han gjorde samtliga saker som ja nämnt ovan!


har du nåt nummer till han vore det kanon
Ska kolla på kvittot, har numret där!
Användarvisningsbild
av ketto
#52460
Hittade tråden där ja hade skrivit tidigare!

Köpings Kyl
Västerås vägen

73133 Köping

070-6035510
av masterblaster
#52494
ketto skrev:Hittade tråden där ja hade skrivit tidigare!

Köpings Kyl
Västerås vägen

73133 Köping

070-6035510

Tack ,ska kolla upp det
Användarvisningsbild
av cronberg
#52631
Ingen som har en bild så jag vet vad jag ska plocka bort? Hur ser ett shims ut?
av akre
#52637
Shimsen sitter i hålet där kompressoraxeln går in i kopplingsplattan. Ta loss kopplingsplattan så trillar de ur. Kolla länken ovan. De ser ut som brickor fast tunnare...
av MrDevils
#53335
Tänk på att det finnes olika kompressorer.


Jag har modellen med en centrum skruv 6 mm och 10 mm nyckel, pollygrip, domkraft samt en kofot användes, förutom svarven alltså. Tog mitt underifrån.
Skramlar kompressorn så åtgärdar inget, köp ny.
Har du någon som kan svarva så kan du själv plocka bort skivan från kompressorn.
Sen svarvar ni av ca 1,5 mm från "hylsan" på den lossade skivan.
Sen sätter du ihop den igen.
Det är så att skivan behöver komma närmare magneten för att orka driva.
Förmodligen så sitter där redan shims från fabrik.
Jag plockade inte bort några shims på min.
Gjorde detta på min i lördags kväll.
Tog ca 2 timmar med demontering och montering samt svarvningen. Tänk på att du måste trycka motorn åt sidan lite så du får ut skivan.
Skivan kan sitta rätt hårt.
Bänd försiktigt så du inte bockar skivan. Går att rätta ut för det fick jag göra på min.

Mvh

Timo
av akre
#53525
Med risk för att jag fattat fullkomligt fel... så är det den mest konstiga justeringen av kopplingsplattan jag hört.

Med "skivan" antar jag du menar kopplingsplattan som sittar med splines på kompressoraxeln? Och "hylsan" menar du navet på kopplingsplattan?

Att svarva ner navet på utsidan gör ju ingen skillnad. Kompressoraxeln går ju ner i botten på navet och således bestämms avståndet mellan remskiva och kopplingsplattan av hur djupt hålet är. Det enklaste är väl att ta loss kopplingsplattan och plocka bort ett shims eller byta till ett tunnare? Är alla shims redan bortplockade så köper man en ny kopplingsplatta. Avståndet mellan remskiva och kopplingsplattan ska vara 0.3-0.5mm.
#53747
Ber om ursäkt, fel bil. Det jag gjorde var på en äldre sorts kompressor.

Sen tog jag bort shimsen på min egen.
Plocka av och ta bort shimsen bara så ska det funka.
10 mm nyckel, pollygrip, domkraft samt en kofot användes.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]