Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tonne
Hej.

Har läst här en tid och insett att detta forum är en guldgruva för oss Volvoägare. Har hitintils hitta lösningarna på mina problem genom att söka, så därför har det dragit ut på tiden att bli medlem. Nu har jag ett problem som jag behöver hjälp med och hoppas att någon kan och vill hjälpa mig.

Innerskärmen bak på bilen har tappat 2 stycken nitar so håller ihop 2 gummidetaljer och jag skulle vilja nita ihop dem. Jag vet att man behöver något verktyg, men vet inte vad det heter eller kostar. Eller ska man svänga förbi Bilia och be dem fixa det?

Nu tillhör jag tyvärr kategorin som behöver mer hjälp än jag kan ge men är det något jag behärskar ska jag självfallet försöka hjälpa till också.

/ Tönne
Användarvisningsbild
av henka35
Du behöver ett specialverktyg för popnitar. Finnas att köpa på tex. Biltema, Jula mfl. Sedan behöver du två nya nitar från Volvo. När du har detta tar du bort bakhjulet och popnitar in de nya nitarna.
Enklast är att du åker förbi Bilia och ber dem sätta in två nya nitar.

/Henrik
av Tonne
Tackar. Det blir Bilia.

/ Tönne
Användarvisningsbild
av Wabbe
Är det specialnitar fr Bilia som gäller eller funkar det med vanliga popnitar ala clasohlson?
Användarvisningsbild
av henka35
Fungerar säkert de oxå, men för att få enhetligt så skulle jag köpa från volvo. De tar inte många kronor per nit.

/Henrik
Användarvisningsbild
av Wabbe
Någon som vet vilken storlek på niten som gäller? Borren man skall använda för borttagning av den gamla skall ju vara 6mm. Skall den nya niten då klara av att täcka ett hål på 6mm? Verkar ju väl stort, eller?
Användarvisningsbild
av Tone
Jag har precis monterat stänkskydd på min v70 och troligen använt samma nit som du behöver. Jag tvivlar att du hittar rätt nit på C.O. eller Biltema, Det är nog både enklast och bäst att handla på Volvo (de kan/får inte kosta många kronor)!

Lycka till

/Tommy
Användarvisningsbild
av Brainy
henka35 skrev:Du behöver ett specialverktyg för popnitar. Finnas att köpa på tex. Biltema, Jula mfl. Sedan behöver du två nya nitar från Volvo. När du har detta tar du bort bakhjulet och popnitar in de nya nitarna.
Enklast är att du åker förbi Bilia och ber dem sätta in två nya nitar.

/Henrik
Även kallad nittång: http://www.biltema.se/products/productl ... SecId=1017

Det är ju bara att plocka av hjulet och nita tillbaka den, men visst, ska bilen ändå in på service så kan ju lika gärna dom få fixa det.
Wabbe skrev:Är det specialnitar fr Bilia som gäller eller funkar det med vanliga popnitar ala clasohlson?
Skallen ska vara gummiförsed. Jag köpte sådana på Bilia igår och fick betala 12.50kr för 7st, 1.80kr/st var tillräckligt billigt för att jag inte ens skulle fundera på icke gummiförsedda.

/Anders

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]

På den här bilden såg det vä[…]

Är du säker på att det är bak[…]

Verkar ju bara vara jag som har det då. Kan […]