- fre 03 jun 2011, 17:06
Nu har jag kört min första tank med Etanol. Det var ungefär 8 l bensin kvar i tanken när jag tankade Etanol första gången. Nu har jag alltså tankat Etanol för andra gången och den har dragit 1.23 l/mil
Ungefär så här har vi kört:
- 2 x 2.7 mil x 4 (ca 26 mil) blandat 50-65-70-85-95 km/h mätt med GPS
- resten (39.7 mil) är ren stadskörning med lite roliga accelerationer, såklart :)
Jag tycker nog att 1.23 L/mil i stort sett stadskörning (nåja) är helt OK.
Besparingen är ungefär 1.66 kr/per mil gentemot bensin.
Eftersom att vi inte kör så många mil per år, så är besparingen inte så hög per år, men det är kul att räkna lite på hur mycket man sparar. Att 2,5FT är en väldigt rolig bil att köra, är ju bara en bonus i sammanhanget.
Frun fick förresten punktering på sin cykel för några dagar sedan. Då var vi verkligen glada att vi inte köpte en V60 (som vi hade tänk på från början). Bara att fälla sätet och langa in cykeln.
Idag, ut på landet med bilen fullpackad, och åter igen glada över att vi inte köpte en V60.
.
Ungefär så här har vi kört:
- 2 x 2.7 mil x 4 (ca 26 mil) blandat 50-65-70-85-95 km/h mätt med GPS
- resten (39.7 mil) är ren stadskörning med lite roliga accelerationer, såklart :)
Jag tycker nog att 1.23 L/mil i stort sett stadskörning (nåja) är helt OK.
Besparingen är ungefär 1.66 kr/per mil gentemot bensin.
Eftersom att vi inte kör så många mil per år, så är besparingen inte så hög per år, men det är kul att räkna lite på hur mycket man sparar. Att 2,5FT är en väldigt rolig bil att köra, är ju bara en bonus i sammanhanget.
Frun fick förresten punktering på sin cykel för några dagar sedan. Då var vi verkligen glada att vi inte köpte en V60 (som vi hade tänk på från början). Bara att fälla sätet och langa in cykeln.
Idag, ut på landet med bilen fullpackad, och åter igen glada över att vi inte köpte en V60.
.