Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Har du justerat handbromsmekanismen på oken? Det sitter en insexskruv under ett insex-lock.

/Martin
av rd350
Som föregående, justeringen under pluggen och se till att hävarmen på oket går helt tillbaka mot stoppen, gör den inte det får du aldrig nån handbroms. Absolut vanligaste felet är att vajern är för hårt spännd så den inte går tillbaka. För att få det riktigt bra justerar du oken innan du hakar på vajern. Ha även koll på själva vajern då livslängden på dessa är väldans begränsad! (ytterhöljet packar ihop sig)
Användarvisningsbild
av JonasPalm
Äntligen! Tomt papper från bilprovningen!
Hade tur med en himla go besiktningsman. Han berömde bilen och tyckte att jag skulle vara rädd om en så välbevarad 460. Lite glapp var det i höger styrled och handbromsen var fortfarande på gränsen men det gick precis igenom.

Liten sammanfattning av åtgärderna:
Ny vindruta (köpt begagnad på skroten, satte in själv)
2,90 m nytt bromsrör
Ny styrväxel (från skroten 800 kr)
Nya bromsskivor, bromsbelägg och handbromsvajer (Biltema)
Kostnad för kalaset ca: 6000 kr (material och arbete)

Nu återstår.
Kamremsbyte
Byte av styrleder (båda sidor, i förebyggande syfte)
Ny vattenpump
Ny generatorrem
Allmän service (oljebyte, oljefilter, bränslefilter, tändstift, luftfilter och kupéfilter)
Totalt för dessa delar på Skruvat.se: 2600 kr.
Tänkte utföra arbetet med detta själv.

Utöver detta behöver jag även nya sommardäck.

Blir väl en investering på runt 10.000 kr för allt i slutändan, men då räknar jag med att bilen ska rulla flera år framöver.
Tack för alla synpunkter och tips!
av V60D5AWDPolestar
Dubbelgrattis!

Det glädjer mej att du fixade Volvon genom besiktningen!!

Berätta gärna om hur det går med "servicen" framöver.
Användarvisningsbild
av vetten
Kul att du inte gav upp om man ser till din rubrik. Hoppas att du och bilen slipper mera trubbel nu.

PS. Min Toyota Rav4 (vinter bilen) gick igenom besiktningen med blankt papper idag Ds. :D
av Cicaro
Härligt att bilen gick igenom. Vill bara ge ett vänligt varnande ord om att byta kamrem innan den går av. Vi skickade vårna förra bil(460 2.0 GL -94) till skroten efter 13500 just på grund av kamremsbrott.

Jag hade problem med handbromsen på våran 460 eftersom fördelaren(eller vad man ska kalla det) som delade ut kraften till oken bak kärvade p.g.a. all smuts som fastnade på den... (sur tvåa eftersom det bara var rengöring som behövdes)
av N0RBERG
Cicaro skrev:Vill bara ge ett vänligt varnande ord om att byta kamrem innan den går av. Vi skickade vårna förra bil(460 2.0 GL -94) till skroten efter 13500 just på grund av kamremsbrott.
Hur gammal var bilen när detta inträffade? Kamremmen ska bytas vid 18 000mil eller 12år. Så även åldern påverkar. Men jag håller med dig att den bör bytas så snabbt som möjligt om man vill undvika motorhaveri.
av Cicaro
N0RBERG skrev:
Cicaro skrev:Vill bara ge ett vänligt varnande ord om att byta kamrem innan den går av. Vi skickade vårna förra bil(460 2.0 GL -94) till skroten efter 13500 just på grund av kamremsbrott.
Hur gammal var bilen när detta inträffade? Kamremmen ska bytas vid 18 000mil eller 12år. Så även åldern påverkar. Men jag håller med dig att den bör bytas så snabbt som möjligt om man vill undvika motorhaveri.
Kommer inte ihåg exakt när den gick i graven(tror det var sommaren 2007 eller 2008) men vet att jag blev lite irriterad för att jag bytte den aldrig när jag köpte bilen eftersom den enligt serviceboken och lappen på kåpan skulle vara bytt 3-4 år tidigare vid 9k mil av tidigare ägaren på en volvoverkstad... (Av skicket på remmen att döma(öppnade och tittade innan vi skickade den till skrot) så är jag tämligen övertygad på att den dock aldrig bytt, men hur bevisar man det när det gått ett par år och ett ägarbyte sen stämpeln i boken...
av N0RBERG
Cicaro skrev:Kommer inte ihåg exakt när den gick i graven(tror det var sommaren 2007 eller 2008) men vet att jag blev lite irriterad för att jag bytte den aldrig när jag köpte bilen eftersom den enligt serviceboken och lappen på kåpan skulle vara bytt 3-4 år tidigare vid 9k mil av tidigare ägaren på en volvoverkstad... (Av skicket på remmen att döma(öppnade och tittade innan vi skickade den till skrot) så är jag tämligen övertygad på att den dock aldrig bytt, men hur bevisar man det när det gått ett par år och ett ägarbyte sen stämpeln i boken...
Okej. Trist när sådant inträffar. Man vill ju kunna lita på dokumentationen på bilen, men tyvärr så är det ju inte alltid den stämmer överens med verkligheten :???:
Sen kan man ju tycka att även om kamremmen aldrig var bytt tidigare på din gamla 460 så borde den hållt många mil och år till. Kamremmen borde ju hålla några mil över den angivna bytesintervallen. Lite säkerhetsmarginal ska det ju finnas kan man tycka. Men det verkar vara många volvo 400 som drabbats av kamremsbrott.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]