Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av toorop
ja den har nog gjort det. Jag fråga volvo och dom sa 980kr 2 dagars lev. Lite dyrt men men tvungen så.

Ja håller uppdateringen.

Tack för hjälpen!!!!!
Användarvisningsbild
av toorop
Såhär gick det. för detr första måste man va minst två stycken. Haynes rep bok svårighetsgrad 2/5 nycklar kyss mej i röven, tog 5 tim att fixa detta! Under får man knappast tag i bultarna som sitter under motorfästet och på ovansidan är det jävligt jävligt tight. Man måste lossa hela skiten. Motorfästet+motorkudden+ ramen till motorn på samma gång, sen försöka lirka ur motorkudden från fästet innan du ens får upp den. Sen måste du lyfta motor med doomkraft 2st krävs Min motorkudde var av från motorfästet. Nu vet jag varför den är dyr, motorfästet består av olja som trycks ur ett filter i kudden, dvs oljan trycker ur ett metall filter som tar bort vibrationer och andra roliga grejer. Oljan har läckt ur och gummit brustit, 2 delar. Bil jävel går nog inte så långt till vad jag tror så vi gjorde såhär. vi limma ihop den, borra ett stag rätt igenom med bult på varsin sida. Då blev den ganska stum, sen lirkar vi in ramen sen kommer motorkudden och sedan motorfästet. Hissa upp och ner med motorn till rätta läget dyker upp. Göm att skruva under ifrån då avgasröret tar emot. Glöm att skruva skiten ovanför då tar grenröret emot.! Men vi hade ett special tillverkat verktyg haha. Till slut efter ca 5tim satte det fast. Bilen vibrerar lite vid olika tillfällen dels när du kör i 120km eller står till och bilen är igång. Man känner av det, men jag kan Leva med lite vibrationer. Ja kanske kommmer byta kudden senare om det är värt det. Byte även ALLA packningar,oringar,bussningar till växel spaken och till lådan. Detta blev klockrent, Ingen slapp spak! och inga problem med backen. Kolla även över andra bussningar men dom var fräscha. Kan säga att detta gör jag fan aldrig om! f*** bil- Men allt verkar gå bra nu. Förutom att jag bytte fläkt remen och på något sätt tjuter det till när jag startar bilen och generatorn blir varm så jag tippar på att den måste bytas snart också!! härligt! :-)-)
av N0RBERG
Fint att du kunde lösa det på egen hand. Om inte annat så sparade du ju en slant :)
Vibrationer uppstår ju väldigt lätt om det blir lite för stummt. Många som byter till hårdare motorfästen får problem med vibrationer, framförallt vid tomgång.
Blev det någon märkbar skillnad vid körning nu när motorn sitter fast ordentligt? Tog du några bilder på din egna lösning? Hade varit intressant att se.
Användarvisningsbild
av toorop
hej, jag tog tyvärr inga bilder- Men ja kände av vibrationer vid tomgång och när jag släppte gasen vid 100km Men jag stör mej inte på det, hoppas bara inte något vibrerar sönder. Sitter lås bultar nu. Jag märkte en jäkla skillnad både på backen och att motorn verkar vara normal nu. Känns som pedalerna är nya haha! Växelspaken har jag renoverat nu på alla bussningar , känns som ny. Men detta är bara en enkel lösning om bilen håller så köper jag en ny motorkudde. Och då tar jag bilder på mitt special bygge haha!
av N0RBERG
Tror inte du behöver oroa dig att något ska vibrera sönder. Bilen ska ju tåla en hel del stötar och vibrationer.
Är ju alltid kul när man lyckas fixa bilen till det bättre. Hur lång har din bil rullat? Om du tänk behålla den några år så rekommenderar jag dig att göra en rostskyddsbehandling. Det ökar livslängden på bilen med många år.
Användarvisningsbild
av toorop
den har gått 26 tusen. Ja den är nog en bra idé. under listerna har det rostat en hel del. Men jag måste byta krängningshämmare också ena kulan av dom är sliten.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Jag väcker liv i denna tråd igen då jag har precis samma trasiga bakre motorfäste på min 460 -95. Det är svårt att se eller känna under var det har släppt men det verkar vara som en kon uppåt. Bulten från ovansidan måste väl gå genom hela gummit och skruvas fast i denna kon (eller upphöjningen på fästet)? Om man kollar denna bilden http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... r/1015169/ så är det just som en kon uppåt och skruven från ovansidan måste ju då ha gått av för annars kan väl inte gummit släppa från nederkanten av fästet och lyfta hela motorn typ 10 cm i bakkant??

Själv har jag "löst" problemet tillfälligtvis med ett spännband runt fästet i växellådan och ner till mitten på styrstaget eller vad jag ska kalla mittendelen av styrning som inte rör sig utan är fastskruvad i bakre motorbalken. Ett vanligt spännband med en vekare spännanordning än de där spännbanden du har med typ en hävarm för att spänna. Nu slår inte motorn i karossen om jag skulle råka trycka lite för mycket på gasen när R är ilagd i automatlådan. Jag provade med en stor slangklamma och spände så hårt jag kunde med då blir det stumt och fruktansvärda vibrationer i hela bilen. Detta smala spännband i tyg verkar fungera rätt bra faktiskt då det dels är lite elastiskt och inte går att spänna så hårt som en slangklamma.

Frågan är vad besiktningen säger om detta svarta spännband (om de ser det) för så länge man inte lägger i backen utan kör framåt i D så vill motorn luta bakåt och då märks det inte att det bakre motorfästet är av. Jag har då aldrig varit med om att det backas på besiktningen. Och de stora vibrationerna kommer inte förrän över 100 km/tim för då vibrerar väl det bakre fästet kan jag tänka mig. Att byta detta fäste verkar vara en dyr och komplicerad historia. I mitt fall måste jag ta bort avgassystemet från grenröret för annars får jag inte bort den övre skruven från fästet i växellådan.

Min fråga är igen: Är det skruven från ovansidan som går genom gummit till konen i fästet som gått av? Jag kan tänka mig en lösning med en rund metalplatta eller dylikt några centimeter in och runt gummit där det släppt i nederkanten. Och sen fästa denna platta runt motorbalken.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Bosse9988 skrev:Jag väcker liv i denna tråd igen då jag har precis samma trasiga bakre motorfäste på min 460 -95. Det är svårt att se eller känna under var det har släppt men det verkar vara som en kon uppåt. Bulten från ovansidan måste väl gå genom hela gummit och skruvas fast i denna kon (eller upphöjningen på fästet)? Om man kollar denna bilden http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... r/1015169/ så är det just som en kon uppåt och skruven från ovansidan måste ju då ha gått av för annars kan väl inte gummit släppa från nederkanten av fästet och lyfta hela motorn typ 10 cm i bakkant??

Själv har jag "löst" problemet tillfälligtvis med ett spännband runt fästet i växellådan och ner till mitten på styrstaget eller vad jag ska kalla mittendelen av styrning som inte rör sig utan är fastskruvad i bakre motorbalken. Ett vanligt spännband med en vekare spännanordning än de där spännbanden du har med typ en hävarm för att spänna. Nu slår inte motorn i karossen om jag skulle råka trycka lite för mycket på gasen när R är ilagd i automatlådan. Jag provade med en stor slangklamma och spände så hårt jag kunde med då blir det stumt och fruktansvärda vibrationer i hela bilen. Detta smala spännband i tyg verkar fungera rätt bra faktiskt då det dels är lite elastiskt och inte går att spänna så hårt som en slangklamma.

Frågan är vad besiktningen säger om detta svarta spännband (om de ser det) för så länge man inte lägger i backen utan kör framåt i D så vill motorn luta bakåt och då märks det inte att det bakre motorfästet är av. Jag har då aldrig varit med om att det backas på besiktningen. Och de stora vibrationerna kommer inte förrän över 100 km/tim för då vibrerar väl det bakre fästet kan jag tänka mig. Att byta detta fäste verkar vara en dyr och komplicerad historia. I mitt fall måste jag ta bort avgassystemet från grenröret för annars får jag inte bort den övre skruven från fästet i växellådan.

Min fråga är igen: Är det skruven från ovansidan som går genom gummit till konen i fästet som gått av? Jag kan tänka mig en lösning med en rund metalplatta eller dylikt några centimeter in och runt gummit där det släppt i nederkanten. Och sen fästa denna platta runt motorbalken.
Jag har hela tiden trott att vibrationerna från 100 och uppåt varit på grund av detta felande motorfäste men så är det ju inte alls! Nu med vinterdäck på har jag inga vibrationer alls i någon hastighet. Måste alltså vara ett av sommardäcken som är defekt eller kanske att en balanseringsvikt på en av fälgarna lossnat. Det får vara vad det vill med motorfästet för jag tänker inte byta det eftersom jag aldrig märker av det nu.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]