Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glennen
Hallå!

Har en XC70 -05 som vi har kört några hundra mil med, men jag tycker det är dålig komfort i den, varenda liten kant i asfalten stöter till i hela bilen. Nu har jag inte så mycket att jämföra med, men ska det vara så? / Är det något som kan vara felinställt pga aktivt chassi eller dylikt?
Det känns nästan som att det är mest bak, men när man kör så känner man även minsta lilla gupp som om man körde rakt på en trottoarkant (nåja, kanske lite överdrivet) i ratt / stol.
Den har gått 3000 mil.

Tacksam för något litet svar så vi kanske får åka iväg med den till verkstad / alternativt börja knapra huvudvärkstabletter innan körning ;-)

EDIT: Var ut och kikade på det löstagbara draget - det såg nästan ut som nytt, knappt en färggnutta borta så om inte det är nyköpt så verkar den inte ha gått med släpvagn något alls nästan ...
Senast redigerad av 1 glennen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av henka35
Kolla lufttrycket i däcken. Om du har 16" så brukar man ligga på ca 2,6 -2,8.

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
glennen skrev:Hallå!

Har en XC70 -05 som vi har kört några hundra mil med, men jag tycker det är dålig komfort i den, varenda liten kant i asfalten stöter till i hela bilen. Nu har jag inte så mycket att jämföra med, men ska det vara så? / Är det något som kan vara felinställt pga aktivt chassi eller dylikt?
Det känns nästan som att det är mest bak, men när man kör så känner man även minsta lilla gupp som om man körde rakt på en trottoarkant (nåja, kanske lite överdrivet) i ratt / stol.
Den har gått 3000 mil.

Tacksam för något litet svar så vi kanske får åka iväg med den till verkstad / alternativt börja knapra huvudvärkstabletter innan körning ;-)

EDIT: Var ut och kikade på det löstagbara draget - det såg nästan ut som nytt, knappt en färggnutta borta så om inte det är nyköpt så verkar den inte ha gått med släpvagn något alls nästan ...
be en verksta eller nån som vet hur bilen ska känas at provköra bilen.
om det blir värre efter nån mil så kan det vara nivomat stötdämparna som pajat & pumpar max tryck helatiden.
av zzzoder
kolla upp stötdämparbustningarna .. kan vara dom som gått.. men borde vara lite klonkljud då också..
av glennen
Har bokat tid på verkstaden, ska se vad de kommer med för slutsats!

Tack för tipsen, jag återkommer med svar om det var nån som fick alla rätt!
av glennen
Ja då var det klart, bilen har varit inne på service, och ...

... det är inget fel på fjädringen, den är som det ska!

Så antagligen är det bara jag som inbillar mig ... får vi hoppas iaf ...
av nollkoll
Kan man kontrollera dessa själv?
I sådana fall hur?
Vad kostar det att få dem utbytta på verkstad?
Användarvisningsbild
av _Rick_
jag har tycker att XC70 går rätt mjukt över 'stock och sten' Att den skulle rista och klonka över minsta lilla skarv låter fel i mina öron.

Det gör min. Men den har ju rätt hård fjädring nu. Och det är ingen XC70 :) det var mer lik en XC60 förrut, men inte efter sänkfjädrarna ;)
Servostyrning xc-70, 2008

Du behöver skölja systemet i vilket fall[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p&a[…]

Jag byter rem varje till varanat år. Vä[…]

Kolla plats 11 och 18 i bagaget. https://www.volvo[…]