Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karlskoga
Hej. Har just ställt in kammarna plant och vevaxeln i läge för att prova komp i resp cylinder.
Har jag gjort något fel eller har den rasade kamremmen orsakat fel på alla ventiler?
Tacksam för åsikt innan jag startar med att ta bort topplocket.
av *pettson*
karlskoga skrev:Hej. Har just ställt in kammarna plant och vevaxeln i läge för att prova komp i resp cylinder.
Har jag gjort något fel eller har den rasade kamremmen orsakat fel på alla ventiler?
Tacksam för åsikt innan jag startar med att ta bort topplocket.
Först får du nog förklara med vad du menar med *plant*. Kamaxlarna ska förvisso vara horisontella i spåren, men en ska stå högt och en lågt, bägge kamaxlarna ska alltså INTE stå i samma plan. Har du tillverkat tolk som beskrivs i t.ex haynes boken så kan det inte bli fel. Annars kan det bli VÄLDIGT fel.
av karlskoga
Jag har det plana verktyget som ger avgasaxeln det lägre horisontella läget.
Tänker nu bara om de ligger 180 grader fel i förhållande till vevaxeln.
Två varv på vevaxeln blir ett fullt varv på resp. kamaxel.
Bilen har nämnligen varit på en "något tveksam" verkstad och där har detta uppstått.
av *pettson*
Om du ställer vevaxeln på sin märkning och kamaxlarna ställs på tolken så kan det inte bli fel. Då ska allt stämma.
av karlskoga
Tack då är det sannolikt bara att riva toppen.
Jag har gjort det som du tipsar om och kört minst 5 varv på var cylinder samt testat kompmätaren.
Förmodligen är någon ventil i alla cylindrar krökta.
av TorxE14
Kom ihåg öppet/fullt gaspjäll vid kompressionsprov.
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]