Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MathiasSV70
Hej

Företaget jag jobbar på skall börja erbjuda de anställda möjlighet att leasa personalbil. Enda kravet är att det rör sig om en miljöbil. Har behov av en större bil, kör V70 idag, och har en tid spanat på XC60. Problemet uppstår då denna idag inte finns som miljöbil.

Vad tror ni, kommer XC60 inom kort att finnas som miljöbil? Skulle kunna tänka mig en gasversion utifrån de från nyår nya förmånsreglerna. Är det en utopi att tro på gas eller etanol inom kort?
av Steff 99
MathiasSV70 skrev:Hej

Företaget jag jobbar på skall börja erbjuda de anställda möjlighet att leasa personalbil. Enda kravet är att det rör sig om en miljöbil. Har behov av en större bil, kör V70 idag, och har en tid spanat på XC60. Problemet uppstår då denna idag inte finns som miljöbil.

Vad tror ni, kommer XC60 inom kort att finnas som miljöbil? Skulle kunna tänka mig en gasversion utifrån de från nyår nya förmånsreglerna. Är det en utopi att tro på gas eller etanol inom kort?
Skall du ha en större bil faller XC60 om du jämför med V70, eftersom den bara är högre, men däremot 2 dm kortare, det märks tydligt i bagageutrymmet.
Skall du ha en större än V70 får du gå på XC90
av MathiasSV70
Både XC60 och V70 faller enligt mig under kategorin "större bilar". Skulle klara mig med XC60 -bagaget trots att det är mindre.

Men frågan var om XC60 kommer att komma som miljöbil?
av mojja
Den är ju nu en drive med en 2l diesel 5 a. Vad räknar ert företag som miljöbil?
Användarvisningsbild
av crumpets
Gissningsvis detsamma som staten, dvs 120g co2 eller mindre per km.
D3 drive är väl några tiotal över det fortfarande?
av MathiasSV70
Crumpets har rätt, det är statens definition som gäller. Som jag förstått det finns det ingen XC60 idag som är klassad som miljöbil :(
Användarvisningsbild
av crumpets
Nej, såvitt jag vet så stämmer det. Finns väl väldigt få miljöklassade stadsjeepar överlag.
X6 Activehybrid och Lexu RX400 är de enda jag kommer på på rak arm. De är ju hybrider men släpper ändå ut bra mycket mer än 120g co2, så jag vet inte om de förlorar sin miljöbilsstatus snart.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det jag hoppas på men som jag tror aldrig kommer hända är att de bygger xc60 så man kan köra på gas borde vara bra plats för gastankarna när den är så hög :D
Användarvisningsbild
av crumpets
En T6F kanske vore nåt ;) Eller T6 AFV. Ser framför mig en bil utan lastutrymme med en stor tank innanför rutorna :lol:
av mythbuster
Det finns idag två statliga definitioner för miljöbil Den äldre som gäller för reduktion av förmånsvärdet ger hybrider och gasbilar på 40% . Etanolbilar 20% rabatt. vid årsskiftet upphör denna för hybrider och etanolbilar. Dvs Lexushybriderna blir från den 1/1 helt utan reduktion av förmånsvärdet.

Den nyare definitionen ger 5 års befrielse från fordonsskatt. Gäller för bilar som släpper ut max 120 g CO2/ km, eller kan gå på E85 och dra maximalt 9.2 l bensin/100 km (man mäter på bensin då inte E85 varit ett cert bränsle) eller kan gå på annan gas än gasol (LPG) och dra maximalt 9,7 m3/100 km. Dvs inte heller här klarar sig några SUVar idag.

Tyvärr ligger XC60 DRIVe på 149 g CO2 för modellår 2012. Det gör att det nog är väldigt svårt att hoppas på en miljöbilsdefinerad XC 60. Kanske om du kan lova att alltid tanka med PREEMs talloljediesel som ger 16% mindre CO2 (fast då kommer man bara till 125 g CO2)

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Det skulle jag säga går, även om d[…]

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]