Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tompa v G
:idea: Igår efter att ha läst lite här i forumet fick jag för mig att jag skulle rengöra min tomgångsventil. när den var rengjort och på plats igen så gick bilen riktigt bra på tomgång.

En dag senare.
Nu går bilen inte lika bra på tomgång längre.

Är det någon som har försökt att ha i en drope olja eller två i denna grunka och sedan haften å fungera mer än en dag?
av Addekarlsson
Klart man ska slänga i en droppe olja eller 2 när man gjort ren tomgångsmotorn. :wink:
Det är rörliga delar, vilka vill ha lite smörjning. När man gör rent motorn, så finns där ingen smörjning alls, vilket gör att den kan kärva lite.

Har inte fått problem hittils när jag gjort ren tomgångsmotorn på mina bilar, och droppat i ett par droppar ren motorolja. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Tompa v G
Nu nu har jag haft i lite olja plus att jag har gjort rent spjället vi insuget som var riktigt smutsigt, första tvätten efter ca 19000 körda mil nu så går tomgången på rätt varv igen, dvs om man inte har AC på.

Borde inte tomgångs varvet vara lika oavsett om AC är på eller ej, provade å pumpa på bromsen ett par gånger och då steg tomgången lite så det verkar ju som det ska, men borde inte tomgången kompenceras även när AC slås på?
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]