NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tokee
Om man väljer regnsensor till sina nya V50 finns det då samtidigt så man kan köra torkarna manuellt eller är det enbart regnsensor då?
Användarvisningsbild
av CabBO
Tokee skrev:Om man väljer regnsensor till sina nya V50 finns det då samtidigt så man kan köra torkarna manuellt eller är det enbart regnsensor då?
Vad jag vet så väljer du att använda regnsensorn genom att trycka in en knapp på spaken. Annar reglerar du vindrutetorkarna som vanligt med spaken.
Användarvisningsbild
av jonvon01
Det är rätt som CabBO säger. Vindrutetorkarna kan regleras manuellt i tre lägen där läget för intervall kan regleras i 8 nivåer med ett vridreglage. Den automatiska regnsensorn går att "slå på" med en knapp på själva spaken (som sedan slås av då du stänger av motorn). Den automatiska "känsligheten" för regnsensorn kan justeras med samma vridreglage som för intevallkörningen.

Mvh Jonas
Senast redigerad av 1 jonvon01, redigerad totalt 0 gånger.
av wennsrog
Jag tycker regnsensorn på V50 funkar urdåligt.
Inget av lägena på vredet ger en tillfredsställande funktion.
Får några år sedan körde jag en Audi A6 och där behövde jag inte röra spaken på 20 mil i varierande nederbörd.
PÅ V50n så kan den tex. börja 'tokvifta' trots att rutan är torr !
Användarvisningsbild
av CabBO
wennsrog skrev:Jag tycker regnsensorn på V50 funkar urdåligt.
Inget av lägena på vredet ger en tillfredsställande funktion.
Får några år sedan körde jag en Audi A6 och där behövde jag inte röra spaken på 20 mil i varierande nederbörd.
PÅ V50n så kan den tex. börja 'tokvifta' trots att rutan är torr !
Jag märkte detta också på min S60, men inte på min C70N (än så länge i alla fall). Trodde det var något fel på min regnsensor i S60, när den fick spel och bara "tokviftade" tills jag stängde av den. Jag skulle vänta ut den en gång när den "tokviftade", men jag fick ge upp och stängde av den till slut.
av LasseRe
Regnsensorn på V50 har en ratt där man kan ställa in känsligheten. Där justerar man hur ofta/vilken intensitet i nederbörden som ska aktivera funktionen. För mig fungerar den klockrent. Oftast behöver jag inte röra den ordinarie torkarspaken över huvud taget.
av Marbas
LasseRe skrev:Regnsensorn på V50 har en ratt där man kan ställa in känsligheten. Där justerar man hur ofta/vilken intensitet i nederbörden som ska aktivera funktionen. För mig fungerar den klockrent. Oftast behöver jag inte röra den ordinarie torkarspaken över huvud taget.
Jag har samma erfarenhet på min V50 -07.
av Tokee
Huvudsaken är att man kan ställa torkarna manuellt utöver sensorn. Regnsensor är inget jag vill ha utan det medföljer tydligen automatiskt när man beställer Momentum.
Användarvisningsbild
av jonvon01
Jag såg inte heller någon större vikt med regnsensorn i början men nu tycker jag den är suverän på mina långpendlingar. Det är som med micro och diskmaskin - oumbärligt när man vant sig och tar det för givet... ;-//
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]