NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jenz
hanss skrev:Jahapp.. Då har man försökt lite till.. Volvo erkände nu att de haft problem med motorn men att de inte kommer göra något med min bil förs den gått 2000mil och det är dags för service... Känns lite surt att man skall behöva köra 1000mil till med en motor som inte går som den ska.. Men men.. Köper man volvo får man väl skylla sig själv
Ok, sa de vad problemet va, samt om det gäller alla D2ór oavsett när de är tillverkade?
Vilken verkstad fick du infon ifrån?

//Jens
av hanss
Nej, inget om problemet eller om det bara gällde vissa bilar.. Bara att volvo hade uppmärksammat flera fall där förbrukinngen skiller sig markant från bil till bil. Sedan att volvo inte gör något förs bilen har gått 2000mil.. (Vilket känns sanslöst att man skall behöva bränna igenom så mycket diesel i onödan innan de gör något.) Killen jag prata med jobbar på verkstaden i Avesta där jag köpte bilen..

Får alltså iprincip samma svar som på andra verkstäder jag vänt mig till.. Vänta tills bilen gått 2000mil.

Ska jag vara ärlig tror jag inte volvo har en aning om vad felet är..
av Jenz
Jaha, det är ju typiskt. :(
Jag tror oxå att volvo inte riktigt har koll på vad problemet kan vara eller så blir det en extra kostnad som kunden får ta vid 2000 mila servicen för att åtgärda problemet.
Hade de någon bra förklaring till varför bilen måste gå 2000 mil innan ev. åtgärder?
av hanss
Nej.. Inte mer än att Volvo rekommenderar 2000mil som "inkörning"..
av hanss
varit till bilia i fagersta idag och fått hjälp efter många om och men.. Där la de in ny mjukvara och körde adaptionskörning... Tog ca 45min. Nu går bilen tystare och mjukare.. Inga ryckningar hitttils.. Färddatorn visar glatt 0.38 i medel på 10mils körning ist för 0.69.. Återstår att se vad det blir på riktigt när jag kört slut på hela tanken och det är dags för tankning... Men bara det att bilen går mjukare gör mig gladare. Sedan kan man ju tycka det är märkligt att verkstaden i skellefteå vägrat göra detta.......
av hanss
Jo det kändes bra. Har kört hem igen (70mil). Hade snitt på 0,69 på nedvägen och snitt på 0,48 på vägen hem. Samma körstil och liknande trafikförhållande. ca 15 liter mindre diesel förbrukat hem än ned... Var någon här i tråden tidigare som sa att mjukvaran inte spelar så stor roll.. Iofs är 15 liter inte jätte mycket att bråka om.. Men det är ju onödigt att de ska rinna igenom helt i onödan.. Sedan har jag inte haft några ryckningar eller dylikt.. Bilen går mjukare och tystare. Mycket glad och det känns ju bra att man inte har bråkat helt i onödan..
av whoppi
hanss skrev:Jo det kändes bra. Har kört hem igen (70mil). Hade snitt på 0,69 på nedvägen och snitt på 0,48 på vägen hem. Samma körstil och liknande trafikförhållande. ca 15 liter mindre diesel förbrukat hem än ned... Var någon här i tråden tidigare som sa att mjukvaran inte spelar så stor roll.. Iofs är 15 liter inte jätte mycket att bråka om.. Men det är ju onödigt att de ska rinna igenom helt i onödan.. Sedan har jag inte haft några ryckningar eller dylikt.. Bilen går mjukare och tystare. Mycket glad och det känns ju bra att man inte har bråkat helt i onödan..

Bra att de hittat felet på din bil, men bytte de bara mjukvara? -helt otroligt att en felaktig mjukvara kan göra att bilen drar 2dl mer per mil....
av hanss
Japp.. Bara mjukvara.. Är äntligen nöjd med hur bilen går.. Inga ryck och går tyst och behagligt..

Hunnit avverka ca 100mil sedan program updateringen i Fredags.. Kan inte förstå hur jag fick hämta ut min bil hos ÅF utan att detta var updaterat..
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 51

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.