- ons 01 jun 2011, 08:14
#534366
Hej,
Tänker att jag startar en egen tråd om detta och jag skulle vilja ha lite input hur jag skall gå tillväga med ett återköp av bilen jag köpt. Tänker inte lämna ut vilken firma det handlar om, de skall få en chans att fixa detta först, men det är en hyfsat stor auktoriserad Volvoåterföräljare i södra Sverige.
Historian: 3/5 kom jag överens med firman i fråga om ett byta men min V70 2.4D MY2009 till en 2.5FT MY2010. 6000 milaservice skulle ingå. Firman ifråga skulle ha god tid på sig att göra bilen leveransklar varför vi kom överens om 13/5, dvs hela sju arbetsdagar innan leverans. Hämtade bilen och upptäckte genast några saker och andra efter ett kort tag:
1. Automaten lät väldigtkonstig mellan ettan och tvåa. Ett hög vinande ljud i transmissionen som inte låter normalt.
2. Röklukt i bilen
3. Servicelampa tänds dagen efter köp
4. Kablage till backsensorer hänger löst bak vide ena avgasröret och nästan helt avbränt
5. Ofullständig servicehistorik (ingen 3000 milaservice gjord, bara olje- och filterbyte fram till 5350 mil då 6000 milaservice gjordes)
6. Instruktionsbok saknas
7. Obalans på alla fyra hjul
Säljaren har varit vädligt tillmötesgående och jag fick lämna in bilen på min lokala Volvohandlare så de har åtgärdat 3. 4 och 6. På fredag skall de fixa resternade förutom då 1 och 5 och där ligger min vilja för återköp.
Till saken hör att det dröjde väldigt länge innan den utlovade 6000-milaservicen kom in i Volvosystemet så jag var ett tag inne på att den bara var gjord muntligen ;). Den är dock inne nu, men då originalserviceboken saknades i bilen fick jag bara ett kort registerutdrag utan detaljerad information när jag köpte bilen. Min lokala Volvohandlare gick in och drog ut register med detaljerad information om varje service och det som är gjort är bara mellanservicar fram till nu då, dvs den större 3000-milservicen är inte gjord = ofullständig servicehistorik.
Min lokala Volvohandlare höll med om att bilens transmission inte skulle låta som den gör och det är ju en varningssignal så god som någon.
Att firman gör en bedrövlig leveransförberedelse är väl inte argument nog för att lämna tillbaka bilen, även om det är det sämtsa jag varit med om, men just det faktum att jag inte blev upplyst om att det är ofullständig servicehistorik på bilen samt att transmissionen inte är som den skall gör att jag anser att det råder alldeles för mycket osäkerhet kring bilen och jag vil därmed ha ett återköp så jag kan titta på en annan motsvarande bil.
Era tankar kring detta? Kommer jag att ha någon framgång tror ni?
Tänker att jag startar en egen tråd om detta och jag skulle vilja ha lite input hur jag skall gå tillväga med ett återköp av bilen jag köpt. Tänker inte lämna ut vilken firma det handlar om, de skall få en chans att fixa detta först, men det är en hyfsat stor auktoriserad Volvoåterföräljare i södra Sverige.
Historian: 3/5 kom jag överens med firman i fråga om ett byta men min V70 2.4D MY2009 till en 2.5FT MY2010. 6000 milaservice skulle ingå. Firman ifråga skulle ha god tid på sig att göra bilen leveransklar varför vi kom överens om 13/5, dvs hela sju arbetsdagar innan leverans. Hämtade bilen och upptäckte genast några saker och andra efter ett kort tag:
1. Automaten lät väldigtkonstig mellan ettan och tvåa. Ett hög vinande ljud i transmissionen som inte låter normalt.
2. Röklukt i bilen
3. Servicelampa tänds dagen efter köp
4. Kablage till backsensorer hänger löst bak vide ena avgasröret och nästan helt avbränt
5. Ofullständig servicehistorik (ingen 3000 milaservice gjord, bara olje- och filterbyte fram till 5350 mil då 6000 milaservice gjordes)
6. Instruktionsbok saknas
7. Obalans på alla fyra hjul
Säljaren har varit vädligt tillmötesgående och jag fick lämna in bilen på min lokala Volvohandlare så de har åtgärdat 3. 4 och 6. På fredag skall de fixa resternade förutom då 1 och 5 och där ligger min vilja för återköp.
Till saken hör att det dröjde väldigt länge innan den utlovade 6000-milaservicen kom in i Volvosystemet så jag var ett tag inne på att den bara var gjord muntligen ;). Den är dock inne nu, men då originalserviceboken saknades i bilen fick jag bara ett kort registerutdrag utan detaljerad information när jag köpte bilen. Min lokala Volvohandlare gick in och drog ut register med detaljerad information om varje service och det som är gjort är bara mellanservicar fram till nu då, dvs den större 3000-milservicen är inte gjord = ofullständig servicehistorik.
Min lokala Volvohandlare höll med om att bilens transmission inte skulle låta som den gör och det är ju en varningssignal så god som någon.
Att firman gör en bedrövlig leveransförberedelse är väl inte argument nog för att lämna tillbaka bilen, även om det är det sämtsa jag varit med om, men just det faktum att jag inte blev upplyst om att det är ofullständig servicehistorik på bilen samt att transmissionen inte är som den skall gör att jag anser att det råder alldeles för mycket osäkerhet kring bilen och jag vil därmed ha ett återköp så jag kan titta på en annan motsvarande bil.
Era tankar kring detta? Kommer jag att ha någon framgång tror ni?
Volvo XC90 MY17 - 7-sits, R-Design, D5. Onyx Svart metallic, Panomaraglastak, B&W-stereo, Ventilerat Nappaskinn, teknikpkt pro och loungepaket.