Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min 945 LTT läcker vatten men det syns inte någonstans. Kylaren är ny, vattenpumpen ny, det läcker inte från expansionskärlet eller slangarna. Min gissning är att det går ut genom avgasröret men var läcker det? Kan det vara från turbon? Om det är topplockspackningen som läcker så borde det väl ryka eller ge grå olja, det gör det inte.

Tips?

/Christopher
Kan ju vara genom turbon. Se till att få gjort en provtryckning av kylsystemet för att spåra läckan.

Mvh GK
Kolla noga när motorn är kall, hyffsat vanligt att toppackningen går längst fram på högersidan vid ettans cylinder. Går vattnet in i motorn brukar den "halta" vid start. Provtryckning rekomenderas (gärna vid kall motor)
Den har varit extremt grinig när det varit kallt. Nu är det inte märkbart längre, men det var som om den gick på två cylindrar tills den blev varm. Då kan vi vara på rätt väg alltså. Det blir nog till att riva toppen och byta packning.

Tack
/Christopher
av Pxu
För 4 år sen bytte jag topp på en 945-96 pga så kraftig erosion att packningen blåst...var nagelstora områden med millimeterdjupa gröpper i toppen där packningen ska täta mot cylindern! Dessa gröpper fylldes med oxid o sskit så det tätade hyfsat ändå, bilen gick bara på 3 cyl efter kallstart och drog nån liter vatten i månaden.

Detta på en 10 år gammal bil alltså...att inte byta kylvätska är kanske inte så bra tydligen? För nattsömnens skull bytte jag direkt vätska i 965:an till röd longlifeglykol !!
Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]

Det går helt fint att koppla bort batteriet […]