Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Hallå,
Någon mer än jag som har synpunkter på regnsensor-funktionen? Bor i Göteborg där duggregn, i varierande intensitet, är ett vanligt väderfenomen året om. Det händer ofta, vid lätt duggregn att vindrutan hinner bli nästan vattendränkt innan systemet gör ett svep varför jag av självbevarelsedrift tvingas göra ett manuellt svep. Kan tillägga att jag har tumhjulet inställt på max känslighet. Jag har anmärkt på regnsensorn vid två verkstadsbesök och svaret har varit att det ska fungera så här. Ingen mer än jag har tydligen klagat och de kan inte göra något åt det på eftermarknad. Lite märkligt tycker jag.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag tycker att den är dålig även på min bil. Hade en lånebil (även den en V70) när min stod på verkstaden och den fugnerade mycket mycket bättre.
Att ha hjulet på något annat än max känslighet på min är inte att tänka på.
På lånebilen var det inte att tänka på att ha mer än halv känslighet för då svepte den alldeles för ofta.
Borde ju gå att kalibrera från Volvos sida?
Användarvisningsbild
av lovlka
Jag upplever den ganska ojämn. Det tar ett tag innnan den kommer igång, men när den en gång upptäckt att det regnar så tycker jag den har fungerat kanon. Har iofs bara varit ute och kört i regn några enstaka gånger.
Användarvisningsbild
av Gnagarn
Det dryga är att den stänger av sig varje gång man rör vindrutetorkarinställningen, ibland vill man torka en extra gång utan att behöva aktivera regnsensorn igen...
av irie
Vid låga hastigheter, typ 20-30 km/h, så funkar regnsensorn uselt. Annars så funkar den klockrent för mig.
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Det låter som att erfarenheterna av regnsensorfunktionen varierar från person till person (eller kanske snarare från bil till bil). Iofs lite svårt att uttyda från vissa svar vilken bil det gäller. Jag är i första hand intresserad av erfarenheter från S/V/XC60 eftersom de med största sannolikhet använder samma sensor. Eller vet någon med säkerhet att V/XC70 använder samma sensor?
Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]