Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sniperonnet
Hej alla trevliga här på jagrullar :)

Min vecka fick en otrevlig vändning när jag i morse kom ut o startade bilen! Tryckte ner kopplingspedalen o den blev kvar mot golvet :( Inte haft några märkbara problem med kopplingen innan! Så väldigt tråkigt! Då jag jobbar bort i veckorna och måste ha bilen så blir det nu till att köra den hem genom att "crossväxla" Riva ner växellåda med hjälp av en "småskutts" verkstad som lovat hjälpa mig under helgen så jag kan få bilen klar till nästa vecka! Ringde Volvo o beställde komplett koppling, med lamell, tryckplatta, cylinder o alla skruvar.

Nu till det jag verkligen undrar över! Är det nån som gjort kopplings byte på D5 185hk? Om nåt speciellt man lär tänka på?? Verkstads killen som ska hjälpa mig är väldigt duktig på kopplingsbyten på bensinare och han gör par i veckan! Men hört att det ska vara extra svårt på D5:orna???

Tack för alla vettiga svar :)

V70 D5 -06 25000mil... Nöjdare kan man inte vara än vad jag varit med min D5:a fram tills nu :D
av Gelejocke
Det är ju inte givet att själva kopplingen är kass, iallafall inte av din beskrivning att döma. Det skulle ju kunna vara hydraliken (cylindern eller slangen), som gått sönder. Kolla vätskenivån till kopplingen. Edit, är lite osäker på om det är en "hydralisk" kraftöverföring från pedalen. Bensinaren har det i allafall.
av sniperonnet
25000 mil med 440kn i vrid så kan jag tro det lika bra byta kopplingen. Ja, nåt med hydraliken är det. Flytta bilen o hade en mindre pöl under. Beställde även hydralrör med tillhörande adapter. Men tänker iaf byta hela kopplingen o packbox för slippa göra detta inom en snar framtid! Så kul är det liksom inte att riva bort växellådan!
av SubMarine
sniperonnet skrev:25000 mil med 440kn i vrid så kan jag tro det lika bra byta kopplingen. Ja, nåt med hydraliken är det. Flytta bilen o hade en mindre pöl under. Beställde även hydralrör med tillhörande adapter. Men tänker iaf byta hela kopplingen o packbox för slippa göra detta inom en snar framtid! Så kul är det liksom inte att riva bort växellådan!
Har du kollat så inte läckaget är externt? Om det är delad behållare för broms- och kopplingsvätska som på bensinarna så kan du kolla om det finns olja i den bakgre delen av behållaren. Om inte så kanske det går att fylla på och se var det läcker ut.
Användarvisningsbild
av CarMan
1. gör en felsökning. Kan ju somsagt vara huvudcylinder, eller bara låg vätskenivå på grund av slitna bromsklossar.
2. lämna inte in bilen till nån som inte vet hur man gör.
3 . tror du det blir bra om du tar reda på hur man gör, istället för han som ska göra jobbet?

Är man i behov av bilen konstant så finns det 2 saker man kan göra.
1. skaffa hyrbilsförsäkring
2. ta kostnaden för hyrbil, om du blir stående.
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag hade samma problem som du beskriver.
Då var det utrampningslagret som gett upp. Bytte kopplingen med när allt skulle ner iallafall.
Kanske annorlunda på diesel.
av sniperonnet
Tack CarMan för dina fina råd :)

Har hyrbilsförsäkring men vill ogärna använda den då jag vet att nästa vecka kommer jag åka minst 200mil! 25% på mil o dagskostnad. Plus att man lär lämna bilen till verkstad som skriver stillestånds papper som ska skickas till försäkringsbolaget. Billigaste verkstaden jag hitta som kunde fixa bilen under nästa vecka vill ha 14500kr för kopplingsbyte med delar. vilket jag inte tycker det är värt! Bilia ville ha 17500kr. O skrattar åt dom kostnaderna då verkstadsteknikern jag prata med sa att jobbet tar 6,5 timmar. 2000kr i timmen skulle jag vägra betala en verkstad för dylikt!
av Tartryffel
sniperonnet skrev:Tack CarMan för dina fina råd :)

Har hyrbilsförsäkring men vill ogärna använda den då jag vet att nästa vecka kommer jag åka minst 200mil! 25% på mil o dagskostnad. Plus att man lär lämna bilen till verkstad som skriver stillestånds papper som ska skickas till försäkringsbolaget. Billigaste verkstaden jag hitta som kunde fixa bilen under nästa vecka vill ha 14500kr för kopplingsbyte med delar. vilket jag inte tycker det är värt! Bilia ville ha 17500kr. O skrattar åt dom kostnaderna då verkstadsteknikern jag prata med sa att jobbet tar 6,5 timmar. 2000kr i timmen skulle jag vägra betala en verkstad för dylikt!
Ja men det är ju helt ointressant för ingen verkstad tar 2000 kr i timmen. Du kan ju inte slå ut kostnaden för material + jobb på bara jobbet.
av sniperonnet
Tartryffel skrev:
sniperonnet skrev:Tack CarMan för dina fina råd :)

Ja men det är ju helt ointressant för ingen verkstad tar 2000 kr i timmen. Du kan ju inte slå ut kostnaden för material + jobb på bara jobbet.

Tydligen så tar dom det då materialet på Volvo kostar 4654kr för mig att köpa! Då verkstaden har betydligt mycket bättre rabatt på dalarna än mina 12% så är deras materialkostnad lägre! således är 17500kr minus 4654kr = 12846kr dela det med 6,5tim = 1976kr/tim
Eller som den billigare verkstaden som ville ha 14500kr minus material 4654kr = 9846kr delat med 6,5tim = 1514kr/tim

Inget av det tycker jag är värt det.
Någon som vet nån volvo verkstad som har andra priser så välkommen att framföra! Jag har iaf ringt över 20st idag. o frågat pris på exakt samma jobb! Priserna mellan 14500-17500kr med material!
av Tartryffel
Du får givetvis ingen rabatt på delarna. Vad verkstaden har för marginal på delarna spelar ingen roll för dig. Du kan räkna med att offerterna är på fullpris. Det blir vansinnigt att räkna med verkstadens inköpspris på delarna, det är inte ditt pris.

Vet du att de debiterar just 6,5 h? För "det tar 6,5 h" brukar betyda "om allt klaffar". Fast pris = lite större tid debiteras men du vet vad det kostar.

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]