Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Går i valet och kvalet om jag skall dumpa i en tank bensin efter att ha tankat enbart etanol sedan i vintras. Någon som kört på enbart etanol under längre tid och kan rapportera ev. problem eller icke problem?
Tack på förhand,
/Håkan
Jag har kört ca 4000 mil och tankar endast Blyfri bensin på skidsemestern om E85 inte finns att tillgå. Har kanske bara tanka bensin 5 gånger under hela denna tid.

MattiasD här på forumet har kört ännu mer än jag på bara E85.

Det finns flera trådar om ryckig gång på 2,5FT men hittills verkar det ha mycket att göra med att givaren för etanolhalten är felkalibrerad och att bilen då går för magert. Det finns ny mjukvara sedan ca en månad för detta.

I övrigt skall det inte vara några som helst problem att bara köra på E85. Att spridarna skulle sätta igen sig tror jag inte ett dugg på med tanke på att jag och flera andra här på forumet bara kör på E85.
Hej
Passerar snart 12000 mil och har tankat BF95 3 gånger resten Etanol,
har stått utan motorvärmare i -22°C i 3 dyng utan start problem.
Inga ryck å knyck
Min har gått 1100 mil nu och jag tankade bensin full tank när bilen gått 150 mil. Sedan dess bara etanol. Inga problem än. Frugan startade bilen i 25 minus utan motorvärmare i vintras - sparkade igång som vanligt...
Japp, 4200 mil och 3 år enbart på E85. Inga problem! Jag tror heller inte ett dugg på de påståenden att man bör tanka bensin ibland. Var 5:e tank? Hur kom man fram till det? Finns det något studie som bevisar detta? Visst har det säkert varit problem med E85 och Igensatta spridare men det handlar om isolerade händelser. Annars hade mina spridare varit igensatta sedan länge. Kallstart ner till -21 inga problem. Så inte ens på vintern finns det behov att slänga sig på bensinpumpen. Dessutom har har vi Volvo Assistans så det är bara att tanka E85. Skulle bilen stanna är det bara att ringa på bärgaren. Än har detta inte behövts. Tyvärr finns det många myter om etanol. Och motorjournalisterna (Collin och Swärd) är inte sena med att hjälpa oljeindustrin att odla dom.
Racetwin2 skrev:Det finns flera trådar om ryckig gång på 2,5FT men hittills verkar det ha mycket att göra med att givaren för etanolhalten är felkalibrerad och att bilen då går för magert. Det finns ny mjukvara sedan ca en månad för detta.
Nu har jag hittat vad mjukvaran heter:

36004 "Nerladdning mjukvara styrenhet uppgradering ECM, felaktig etanol halt"

för er som undrar

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]