Severin skrev:Appropå Örebro ja, kan inte fatta va dåliga dom är på att köra på motorvägen, inne i örebro kan jag inte uttala mig om då jag aldrig har åkt där men motorvägen med alla in och utfarter....herregud
Ja...med åren har det blivit ett riktigt lapptäcke med av/påfarter. Mängden gör faktiskt att det rent av är farligt! Jag kan bara förklara det med att S, som under många, många år, styrt staden har haft en plan för nationellt logistikcentrum. Detta har Tekniska fått förhålla sig till när förorterna byggts ut, Mariebergs Köpcentrum blev till o.s.v. Men något nationellt logistikcentrum har dock inte blivit av, trots planer på det i ca: 20 år... Så därför, antar jag, har Tekniska och byggförvaltningen fått göra dessa kompromisser när behov har uppstått.
Enda fördelen med alla dessa av/påfarter är att vi kommer direkt in i den förorten som det skyltas för. Man slipper ringleder runt staden.
Men hade politikerna och tjänstemännen tänkt till innan, så hade nog Örebro haft samma vägnät som råder i de flesta andra städer av samma storlek. En komplicerande faktor är att Hjälmaren bryter in ganska långt i Örebro; i norr, öster och söder. Å andra sidan har man ju löst det i andra städer som har sjö/havskust (undantaget Karlstad som verkar ha haft samma "tankesmedja" som i Örebro..).
/M10
------------------------------------------
http://matzen10.wordpress.com