Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av toorop
hej! min växelspak är sladdrig och ska byta delarna i den. Jag har grejerorna, men jag behöver info hur jag tar isär detta! Hur går jag tillväga att ta isär växelspaken, fjädringsknoppen till backen och diverse så bara får stången kvar tills jag når o-ringen och kulan. ser ingen skruv som går in i plasten vid spaken, jag är ny på denna modell så tar er i akt haha!
Användarvisningsbild
av toorop
rätta mej om jag har fel, men för att byta bussningarna och för att få ut staget ur detta så måste man väl slå ut denna sprint? ja har provat och dte går inte! hjälP? ja lägger upp en bild. oh ja ha fick bryta bort den som satt runt med bussningarna har böjt tillbaka den, men måste få bort sprinten eller vad gör jag? Bild
Användarvisningsbild
av toorop
samma mått som staget har som sprinten så antingen bryter jag bort den eller så måste sprinten bort för att sedan trycka i den från sidan
av N0RBERG
Ja den ska väck. Kolla min gamla tråd ang. detta. Se även länkarna i den tråden. Där finns bra bilder osv.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... t=bussning

Du ska först ta bort en skruv (insex om jag inte kommer ihåg fel) som håller fast sprinten som du vill få bort. Om det kärvar så smörj upp den med rostlösare, typ 5-56 eller liknande. När skruven är borta så kan du testa pressa ur sprinten med hjälp av en stor polygrip eller liknande. Annars får du slå loss den. Men då måste du nog ha något mothåll på baksidan när du slår så det blir stummt.

Lycka till och skriv gärna hur det gick, och om spaken blev bättre efter bytet.
av N0RBERG
toorop skrev:hej ja allt är bytt, från topp till tå och allt blev riktigt riktigt bra!

ovh tack för hjälpen!
Fint att det löste sig och att resultatet blev bra!
Det är så mycket skönare att växla när spaken inte är så sladdrig :-)-)

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]