Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Var själv mycket sugen på BSR med tanke på siffrorna, men valde bort det då bilen kostade 500 000 kr och är privatägd.

Har läst på forumet om att BSR verkar ha orsakat oreda i styrstemet på vissa vagnar. Har ingen aning om det är sant. BSR verkar vara ett mycket seriöst företag.

Jag känner mig nöjd med Polestar. Kommer därför att köra ett tag med nuvarande bil.

Väntar med bilbyte tills en pluginhybrid med AWD finns tillgänglig. Då blir det ökning av vridmomentet med automatik.

Blir det sedan möjligt att uppgradera dieseln i framänden har jag en känsla att jag kommer att få svårt att låta bli. :)

Hälsar

Henry
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
crumpets skrev:Var det inte någon som kollade upp hos Aisin Warner och såg att maximala vridmoment den växellådan var specad för var 460nm eller nåt sånt?
500Nm är det har jag för mig.
Användarvisningsbild
av crumpets
oldtimersmc skrev:
crumpets skrev:Var det inte någon som kollade upp hos Aisin Warner och såg att maximala vridmoment den växellådan var specad för var 460nm eller nåt sånt?
Den växellådan: Du menar automaten?
för den 6Växlade är ju samma som till D5
Jag vill minnas att det är samma i D5 och T6 och att diskussionen kring polestar till T6 fick någon att kolla max vridmoment för lådan, vilket visade sig vara exakt det vridmoment som polestar till D5 gav, och som även gissades vara förklaringen till den blygsamma effekthöjningen till 325 kusar som T6 fick.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det torde vara en TF-80SC, om det inte är TF-60SN, men den senare nämns aldrig/sällan på nätet.
Kanske har 60SN ersatt 80SC?

TF-80SC är enl. wikipedia specad till 440nm.. Över 6500rpm endast 350nm.
Användarvisningsbild
av metal
Om nu automatlådan bara skulle vara specad till 440 eller 460 Nm så är det ju lite konstigt att den amerikanska versionen av S60 R-Design har ett vrid på 480 Nm (354 lb-ft). Detta är också det svar jag fått från Polestar angående optimeringen som ska komma till T6an snart.... 329 hk och 480 Nm.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är mycket riktigt den lådan i både D5 och T6.

Hittar inga specs nånstans på nätet. Aisin har tagit bort produktbladet från hemsidan...
av Mccartney
Kan man göra denna optimering på en v70II 2,5FT 09a automat låda? vad kostar det och gäller garantier som vanligt ändå? Behöver man registrera om bilen?Hur många hästar till blir det och minskar det även bränsleförbrukningen?
av Cox
Garantier gäller därför valde jag Polestar samt att det blir minst trassel, den mjukvaran är ju utprovad och säkerställd. Regga om bilen måste man göra men jag har inte hunnit beställt någon tid för detta ännu, det är lite för tidigt att säga men jag tycker att bilen drar mindre trots att jag gasat rätt friskt :-)
Användarvisningsbild
av apersson850
Än så länge står det i alla fall på Volvos hemsida att Polestar till en D5 modellåret 2012 fortfarande ger 225 hk och 460 Nm, alltså en ökning på hälften så mycket som man fick förra årsmodellen.

Men priset är detsamma. Ska bli intressant att se nunorna på dem på Volvo när jag anför att priset är fel - hälften skulle passa bättre.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]