Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har haft problem med fyrhjulsdriften (Haldex), XC70 D5 - 03:a med automat, och precis fått vinkelväxel och hylsa utbytt på bilen.

Nu har kardanaxeln och andra grejjer uppebarligen börjat snurra igen för istället har jag fått ett mullrande/dånande konstigt ljud i bilen vid vissa tillfällen. Det hörs nästan bara på lägre varv och avsevärt mer under belastning, typ när jag drar min husvagn eller kör upp för en backe.

Ljudet inträffar som mest kring 80-90km/h och uppåt. Det hörs dessutom bara när lock-upen på automatlådan går in så att varvtalet sjunker under 2000rpm. Det dånar så mycket i bilen att jag får byta växel - lägg i 4:an så att varvet går upp - då försvinner ljudet. Lägger man växeln i "drive" igen så går lock- upen in igen och då e oljudet tillbaka. Om jag släpper gasen så slutar ljudet men om jag försiktigt lägger foten på gasen igen (utan att bilen växlar ner så att varvtalet ändras) så mullrar det igen. Det är helt 100% och kan alltid återupprepas. Det är lixom ett mullrande, ibland får jag oxå känslan av lite metalliskt ljud. Verkstadskillen tyckte det var vibrationer oxå.

Jag är väldigt konfunderad över vad detta kan vara. Är det inte så att kardanaxeln snurrar på bilen, trots att min vinkelväxel varit helt pajj? Förvisso utan belastning. Bilen står just nu på verkstad och man har provat att titta på motorfästen (dåliga och det bakre är nu bytt utan resultat) samt bromsar (utan resultat). Vad är det man pillar på när man byter vinkelväxel? Lossar man kardanaxeln då så att den kan komma på fel på nått sätt när man sätter tillbka den? Stödlager? knutar?

Några tips och idéer? Då det är rejält dyra grejjer (vinkelväxlen har redan kostat mig 15.000kr) så vill jag gärna undvika "byta-bit-för-bit-för-att-se-om-det-blir-bättre-principen"...
Nu e bilen inne på sin 7:e dag på verkstaden. Hittils har man bytt motorfäste, bromsar bak och nu senast hela kardanaxeln. När kardanaxlen monterades bort så försvann ljudet och gissning var då att det var stödlagret som var dåligt och skapade vibrationerna/ljudet. Detta var dock kvar efter byte till en annan kardan så det felet var det alltså inte heller... Efter att flertalet tekniker nu lyssnat på bilen så är nästa (förhoppningsvis sista) gissningen att det faktiskt är så "enkelt" att det är ett hjullager bak som är spöket.

Vibrationsdämparen på haldexsystemet sitter på plats, däcken är nästan helt nya så de felen var det tyvärr inte heller. Tack för försöken dock.

Exakt varför ett hjullager bak skulle skapa ett sådant ljud begriper inte jag riktigt, kanske någon annan? Det började ju efter att jag bytt vinkeväxel så att kardan numer får viss belastning. (den snurrar ju med även om vinkeväxeln är kass) Men jag tordde att min bil var framhjulsdriven tills den börjar spinna, Då blir den fyrhjulsdriven. Men jag kanske har fel? OM man kör i 90km/h på motorväg, släpper gasen och sedan gasar till, driver bilen då på kardan så mycket att hjullagret kan börja låta?

Återkommer med uppdatering!
Klazzon skrev:Hej,

Väntar med spänning på om det löser sig.
Har liknande fast det hörs även på lägre växlar.

Lyckat till!!

/M
Jag lyckades igår framkalla mitt fenomen även på 4:an vid 3000varv. Ska bli kul att se om det blir bättre med hjullager bak.
Tja, det var som vanligt värre än man vill veta...

Sista "gissningen" (eftersom man inte plockat ner bilen ännu) är att det är fel i bakaxeln. Antingen Haldex eller "diffklumpen".
En nätt kostnad på runt 20.000 för att byta, (delar och jobb). Att lägga till det som vinkelväxlen kostade.

Lösningen nu blir att ta bort kardanen så bilen blir 2 hjulsdriven. Så blir det till att fixa det efter semestern, om det finns några pengar kvar i kassa då.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]