torbjorn_75 skrev:Nej, det går ju inte. Jag tror inte på att skicka pengar till folk utan motprestation, det gör bara att folk blir lata. Det blir inte heller rättvist fördelat då. Sverige var också fattigt en gång i tiden, precis som Thailand. Vi blev inte rika genom att något annat land skänkte sin BNP till oss, vi blev rika genom hårt arbete. Det är precis det som hjälper i det långa loppet.
Nu stiger du lite i grarderna hos mig i alla fall! Du fattade tydligen poängen med mitt inlägg. Här delar vi helt åsikten att pengar utan motsprestation är skadligt.
torbjorn_75 skrev:Thailand har redan fått samma grundplåt som alla andra - naturen och världsmarknaden, där man kan köpa andras naturresurser om man erbjuder något bra i gengäld. Jag tycker jag är väldigt generös och omsorgsfull när jag säger till thailändarna: Varsågod, ha inte dåligt samvete, utan utnyttja möjligheterna som står tillbuds fullt ut!
Jag anser att du missar att vi i den rika delen av världen inte nöjt oss inte med vår "grundplåt" utan är inne och tar av de fattiga ländernas "grundplåt" redan och totalt sett förbrukar mänskligheten mer resurser än vad naturen klarar i långa loppet. Och det verkar inte bli inte bättre...
torbjorn_75 skrev:Å andra sidan är nyttoresor med flyg befriade från miljöskatt, och nöjestransporter på marken beskattade, så det går på ett ut.
Detta är inte huvudpoängen. Jag ställer inte upp på att flygbränsle ska undantas från beskattning oavsett vilket håll vi gör jämförelsen mellan nytto- och nöjesresor med resp. transportslag. Jag valde att jämföra som jag gjorde endast för att starkare klargöra det opedogogiska i den allmänna debatten när bilismen ofta hängs ut medans flygtrafiken inte alls debatteras lika ofta.