Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
Är det någon som har åtkomst till tekniska journaler från Volvo? Jag har bara hittat engelska översatta versioner liknande den som finns här:
http://www.volvoforums.org.uk/archive/i ... 15597.html (mitten på sidan)

Om någon har möjlighet så vore det intressant att se TJ SV-SE 23952 oöversatt på svenska. Det är den som beskriver de batteriproblem som Volvo har konstaterat med BSR.

Mvh

Pontus
av Enzo
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:Se bara skillnaden mellan din 10a och min 11a med avseende på bränsleförbrukning, det händer som sagt en del under skalet i maskinvara mellan åren
Hoppas ju bara det ger utslag i verkligheten också,

Vid mitt senast bilbyte så skulle ju min nya Volvo ha 4% MINDRE förbrukning än den gamla volvon enligt alla specar men när jag mäter vid pumpen drar den nya 21% MERA vid samma körning.

Motorn blev nog rejält snålare vid mitt bilbyte men hela det och 20% ytterligare åts visst upp av att motorn fick 20 hk till och karossen blev större och tyngre.

Det säger mig att siffrorna förbättas bra mycket bättre på pappret jämfört vid pumpen i alla fall.

Sorry det var väl kanske väldigt OT men jag tycker inte man kan stirra sig blind på alla fantasisiffor om hu mycket snålare det blir varje år.
Det känns ju som ditt problem snarare sitter bakom ratten än under huven om vi säger så. Jag är övertygad om att jag skulle kunna närma mig litern/mil vid blandad körning om jag gav mig fan på det ...

Jag förstår faktiskt inte varför du överhuvudtaget väljer Volvo när det enda du gör är att klaga. Vore jag lika missnöjd som du utger dig för att vara skulle jag nog välja en annan bil.

Annars så vidhåller jag min ståndpunkt att förbrukningen ändå är en liten parameter i ekvationen. En dl hit eller dit spelar ju liksom ingen roll för normalbilister.

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]