Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cycler
Hej hopp alla!

Efter lite smygpostande kommentarer kommer här mitt första inlägg :)

Jag tänker montera avtagbart drag på min V70N. På Bilia säger de att jag behöver drag + kabelsats.
Samma säger Volvos tillbehörs sida
http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/pack ... 249295.htm

Hjälp till montering finns här:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... ?DocId=250

Drag + kabelsats kostar 5100 pix, det finns ingen anledning att köpa på skroten?
Man behöver ju ändå bultar och andra monteringspryttlar. Lia bra att
köpa rubbet från Bilia?

Någonting jag skall tänka på när jag skruvar?? Kamera finns så Tips & Trix
får kanske ett nytt inlägg :D

Någon som har information? Tips på hur man skall göra? Hur man INTE skall göra? Tips hur man sågar i kofångaren bak? Hissar upp bilen?
Pallbockar finns. Vet inte om jag skall sätta den på fyra eller bara två bak och klossa hjulen fram. Kanske blir lättare att jobba om bilen står i vinkel?
Hur är Bilprovningen när man säger att man skruvat dit draget själv?
Hur är det att borra bort plastnitarna i hjulhusen? Lätt att nita fast dem igen? Skall man passa på att byta ut mot andra pluggar? Har för mig att senare modeller inte är nitade. (Gäller även fram)

Hoppas det är begripliga frågor ... :)

Eder ödmjuke tjänare för forumsorakeln

/C
Användarvisningsbild
av lukke
Jag har monterat avtagbart drag på en V70 -06. Jag hissade aldrig upp bilen utan meckade på en typ av grusplan, vilket fungerade perfekt för mig. Sen hade jag lite problem med en nit vid ljuddämparen, se 10A i volvos monteringsanvisning. Jag borrade bort den till slut. Jag använde mig av en sticksåg när jag sågade upp kofångaren. Bilprovningen var inte alls skeptiska utan ta med dig användarmanualen när du besiktigar så är det lugnt. Plastnitarna i hjulhusen hade inte jag så där kan jag ej hjälpa dig.

Hoppas att jag var till någon hjälp och lycka till ed meckandet!
Användarvisningsbild
av cycler
Hmm.....glömde en fråga:

Skall man montera 7-polig eller 13-polig kontakt? Jag har ingen husvagn utan det är mest för andrahandsvärdet. Det blir väl mer ochmer att 13-poligkontakt kommer?

Å andra sidan är det väl lätt att byta eftersom det är fördraget? Eller skall man ta 13-polig och köpa adapter?

Om man tar 7-polig skall man välja backljus, dimljus eller laddnind?
Antar att backljus är det vanligaste?

/C
Användarvisningsbild
av lukke
Jag monterade 7-poligt eftersom det är betydligt vanligare i sverige än 13-poligt. Jag valde heller inte backljus för på mina två släp, ett båtsläp och en vanlig kärra, så fanns det bara dimbakljus, därför valde jag dimbakljus.
Användarvisningsbild
av Loner
Frilins här på forumet har oxå monterat drag om jag minns rätt..

/L
Användarvisningsbild
av Harald
er det Backsensorer på din bil?

Jeg tenker å montere avtagbar krok selv på min 05 V70 D5 summum med ryggesensorer (Backsensorer).

Noe spesielt man skal tenke på når man tar av bakre støtfanger hvis man har ryggesensor bak?

Jeg monterte avtagbar krok på min gamle 2000 V70N og det gikk veldig greit (brukte ca 4 timer og sparte ca 4000 kr)
Användarvisningsbild
av lukke
Jag har backsensor på min bil. Det enda var en liten kabel extra som man var tvungen att lossa men annars va de inget speciellt.
Användarvisningsbild
av frilins
Loner skrev:Frilins här på forumet har oxå monterat drag om jag minns rätt..

/L
Det stämmer, fast drag från Biltema, kostar 1590:- (monteringsanvisning medföljer).
Fungerar utmärkt och är godkänt i alla instanser, elkabelsatsen för 7-polig köpes separat och kostar 79,90 för alla Volvo med glödtrådsvakt. :D
Användarvisningsbild
av Harald
Til Lukke

Du har montert drag på en Summum selv.
Altså må bilen være en 05+ modell.

Stemmer det at man må inn til forhandler for å oppdatere kjørecomputeren etter montering av drag på 05+ modeller?
I så fall; hvor mye koster dette og hvor lang tid tar jobben?
Användarvisningsbild
av lukke
Det sa alla volvokillar till mig också att jag var tvungen att ladda in mjukvara men det var rent skitsnack! Jag har inte laddat nån mjukvara. På besiktningen blev jag också förvånad för dom kollade bara modellnummret på draget så va de klart sen :???:
Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]

Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg

Är det någon skillnad med grillen mot v[…]

1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Det var ju det ja[…]