Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

lovlka skrev:Något som däremot jag varit sugen på att testa är vad som händer om man har PCC och kör ifrån nyckeln. Då tycker man ju att motorn borde kunna stanna. Eller varnar den bara för saknad nyckel så biltjuven kan köra iväg?
Har provat detta och man kan köra iväg utan nyckel, var ca 30m från bilen och den gick att köra med...

Mvh
Per
Moody skrev:
CarMan skrev: Förutsatt att han har en 2011 XC60 ???
Vad är det speciella med 2011 XC60?

När XC60 kom hade den smma tyckelinkast som S80 = nyckeln åker in mekaniskt o fasnar.
Nu har den samma tyckel inkast som V60 = bara ett dött hål man "lägger" nyckeln i.
Ja, det är bara et hål, med en antennring som kodar av nyckelkoden. finns ingen makanik alls som ska hålla kvar nyckeln
Jag har också gjort detta med min, trodde jag stängt av motorn och drog ut nycklen. Men det visade sig att motorn fortfarande gick. Vet dock inte om rattlåset går in när man har motorn igång, skulle tro att det finns elektronik som skyddar mot att rattlåset går in när bilen är i drift.
Rattlåset är inte mekaniskt som på en bil där man vrider om nyckeln.
Elektroniken styr helt när rattlåset ska gå i, så givetvis går det inte in om motorn är ingång. (man tillverkar ju inte en bil utan att testa ut så enkla saker)
CarMan skrev:..(man tillverkar ju inte en bil utan att testa ut så enkla saker)

Du skulle bli förvånad om du visste hur mycket fel det görs i tillverkningsindustrin :D
Som tur är gör de några saker rätt med :wink:

Angående PCC/keyless drive så står det "Bilnyckeln borttagen från bilen" och ett stort utropstecken syns på displayen. Samtidigt plingar det (samma som om du är obältad) tills nyckeln åter finns i bilen eller motorn stängs av.
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]