Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Kena skrev:Om det är helt slutet, varför kan man då behöva fylla ibland? kompressorn i ett kylskåp är ju en sluten kompressor men inte i en bil.
Systemet är slutet o du behöver inte fylla på. Det är bara nått folk skriver i bilan omser, när dom har ett trasigt ac system.

Se är det så att bilens systm utsätts för extremare påfrestningar än kylskåpet som bara står still, värme helt utan vibrationer, salt, is, vatten, koldam & stensprut.

Bilens system är desutom svår åtkom lift, då det täcks av allt möjligt, så det är ofta mycket svårt att hitta läckorna. Fyller man då på systmet så är ju kunden nöjd+ att firman tjänar en slant (men kunden kommer att behöva besöka verkstan i gen förr elle senare, för läckan lagar inte sig själv)
av xxargs
läcka på 30-50 gram/år anses som tätt inom bil-AC och det är under vilda protester från bilindustrin när kravet från EU att det skall under 15 gram/år...

den helt täta bil-AC finns inte och är dessutom lite hyckleri eftersom man tolererar att kondensorer och rör korroderar hål och hela laddningen smiter ut inom i vissa fall bara några år utan att det är någon mekanisk skada som efter krock - skall det här ha någon substans så skall AC hålla laddning och vara läckfri lika länge som bilen själv - mao. glöm aluminiumrören och börja använd koppar igen - vilket också en orsak att äldre AC med just kopparkondensor mm håller mycket längre än dagens dito.

dagens AC är som konstruerad att tappa hela sin laddning pga. läcka inom typ 5 år pga korrosion ...
av Kena
Jaja, den som vill kalla bilens Ac för sluten får väl göra det då, ska vi hjälpa trådskaparen nu? han "Johnnie" ni vet :D
av Schröder
På ett så litet system som en personbil "0,8kg-1,5kg" är det inte ovanligt att det blir "många" inkopplingar. När det blir större system från 3,5kg fyllnadsmängd och uppåt blir det färre inkopplingar... När ett system kyler neråt 5-10C kan det ses som godkännt. Summa sumarum: du kan lungt rulla på uti sommaren väder :)

Angående "naturligt läckage"
Jag vill påstå att ett ac system är konstruerat som ett slutet system med i många fall så förekommer det ett naturligt läckage pga växlande temperatur och vibrationer. Naturligt läckage är en tolknings fråga som bil industrin kommit på ;) Dock så förekommer det...

Angående Ac-service
En Ac anläggning i ett fordon skall man ej behöva serva så länge det inte är något fel med det, bortkastade slantar... Den enda service ett ac system behöver är möjligen byte av klimatfilter eller schimsa in ac kompressorns magnet koppling!

MVH
Schröder
Användarvisningsbild
av CarMan
20g/ år skulle jag säga är normalt, inte mer.

För att få lite perspektiv kan vi säga aslutkinden inte kommer att märka nån försämring alls på en 10 år gammal bil.
Har du försämrad ac på en bil som är nyare än 10 år har du ett fel.
av Nicasl
Hoppsan CarMan,en svängning igen alltså eller?

Du påstår att ett system inte kan läcka utan fel i systemet i tidigare inlägg och nu helt plötsligt påstår Du att 20g/år är helt ok ????

1kg är den mängd ett system innehåller och efter 10år har 1/5 del läckt ut ur systemet "helt naturligt".

0,8kg kvarstår då och systemet börjar svikta alltså !!

Men Du som vet säger i tidigare inlägg att vederbörande är dum som fyller systemet då det innehåller läckor !

Förklara nu...
Användarvisningsbild
av CarMan
det är just det, du o mångandra förstår inte...

systemet är tätt o funkar det inte har man ett fel.

men ska fi gå ned på teori nivå så kan visa mängder gas trän ga ut genom gummi slangar. något man inte bö nämna för det blir bar massa dumma missförstånd som du märker. Helt plötsligt tror folk att man ska fylla på hit o dit m.m.

Har du en 10 år gammal bil, som inte kyler, då är nått trasig. Har du en 20 år gammal bil, som du vet med säkerhet at den aldrig haft fel på ac systemet, ja då om den börjar få lite sämre lyla (inte slutat kyla) ja då är det troligen normalt.

Efter 20 år har du nog förbrukar det mästa av torkfiltrets egenskaper o bör byta detta.

Att kalla nått för service, när man inte gör nått förebyggande underhåll, är i mina ögon helt fel. det dom gjorde var att tömma & fylla systemet utan at byta torkfilter. en bra sak för nån som vill tjäna pengar.
av Nicasl
Du säger själv i tidigare inlägget CarMan att 20g/år är normalt !!
Det verkar i mina öron som att Du inte fattar ett dugg och bara svamlar runt här på forumet.
Användarvisningsbild
av CarMan
Läs på lite, eller gå nån kurs vetja...

Ska vi ytrycka os att över 30g är onormalt, blir det bättre?
Jag vil helst inte nämna en mängd då många inklusive du inte vil förstå o bara misstolkar allt (blir lätt så när man har fel inställning o inte förstår hur systmet fungerar)

Då är det lättare att förstå att en 10 år gammal bil inte ska ha nån märkbar försämring, har det det, är systmet trasigt.

Du ska i alla lägen betrakta systemet som 100% slutet & som att man aldrig behöver fylla på.

En V70N innehåller 1000g gas
När du är nere på 7-800g kan du känna en försämring vid ett prestandard prov, men märker det inte när du andvänder bilen normalt.
När du är nere på 400g kan du höra gasen när den passerar reglerventilen innan förångaren, då har du oxå ett märkbart förämrad kylförmåga o har prpbelm att hålla ned tempraturen på sommaren.

20g / år = 1,6g / månad = 0,05g/ dygn

innehåll i bilen 1kg
Förlust / dygn 0,00005kg

Då det är dyrt att laga ac system så är del klart man vill att det ska vara ett billigt fel, därför är det svårt att ta tillsig att man faktiskt har ett fel på sin bil.

Som exempel så har jag en 12 år gammal bil hemma, som AC slutat funka på. JAg vet at jag har ett fel på den, då AC systmet funkader felfritt förra året! HAde det varit normalt lekage så skulle jag haft försämrad kylförmåga förra året, men det hade jag inte.

jag har även en 11,5 år gamma bil, o den funkar systemet bra på, ingen försämrad kylförmåga alls.
Båda bilarna har helt orörda AC system från fabrik!
av xxargs
i en bil-AC finns det massor av kopplingar, övergångar, slangpressningar, axelgenomföring mm. och om man räknar alla dessa så kommer man lätt över 20 stycken, där alla har potentiell chans att läcka.

en lagligt satt läckgräns vid felsökning är 5 gram/år per skarv vilket gör att om varenda skarv läcker 4.9 gram/år som är inom laglig nivå så kan en bil-AC med 20 övergångar tappa 98 gram/år utan att det anses olagligt mycket...

skillnaden mellan en bil_AC och en fast anläggning är att en fast anläggning kör med metallrör hela vägen runt med hårdlödda skarvar och ett fåtal konskarvar metall mot metall på lättinspekterade ställen.

en bil-AC kör med O-ringar i alla skarvar och har gummislang med pressad ända på minst två ställen (till och ifrån kompressorn). det är också problemet är att kölmediet sakta diffuderar genom gummit i O-ringen och också slangväggen och fukten går med minst samma takt i motsatt riktning då en AC är mycket torrare på insidan än utsidan (sådant här bryr sig inte om absoluttryck i systemet utan bryr sig bara om respektive sidas partialtryck och det vandrar alltid mot den sidan som har lägst partialtryck)

vattenånga har väldigt små molekyler och tar sig ganska fort igenom slang och O-ring vilket gör att torkfiltret fuktas sakta upp efter åren, R134a är större och tyngre och går långsammare igenom gummit - man har nylon på insidan av AC-slang då det håller emot R134a bättre än många andra material (men släpper igenom vattenånga lätt).

Att R134a anses rymningsbenägen i jämförelse med R12 beror på att den har lägre viskositet som gas _vid_ mikroskopisk läcka än tex. luft eller kväve. Detta gäller bara vid läcka med ett hål/spricka i rör/slang medans rörelsen är långsammare genom massiv gummi som O-ring än tex. vattenånga.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]