Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av itchi
Hej gott folk!
Lite ny på bilmek men nån gång måste man ju börja!
Har ett 4x4 hemmabygge med en b21e med k-jet.
Köpte detta bygge då det bara var en ditskruvad motor och inget annat inkopplat.

1.Behöver man 2 bensinpumpar?
Nu har jag jeepdunk>filter>elpump 240>filter>motor. Pumpen går när tändningen är igång så inga reläer.

2.Tycker pumpen låter lite mycket som om den får jobba extremt, strypt?

3.För tuff väg att trycka fram bränsle?

4.Har en annan b21a förgasare hemma på den sitter det en mekanisk pump, slänga på den pumpen med? kanske inte finns nån vits?

5.Har även problem med att starta bilen när den är varm och stått ett tag.
Nån påpekade om nån tryckgrej som höll trycket uppe även när motorn är avstängd, håller inte bensinpumpen trycket uppe?

6.Sen har vi det med vakuumet, jag kopplade en slang från insugningsröret till fördelarvakuumgrejen. Har jag glömt nått?

7.Har just nu en 1000160 topp, funderar på ny kam som drar tidigt.
Ska man köpa en 531 direkt eller kan man slänga på en kkam? eller vilken kam ska man inhandla om man vill ha vridet tidigt?

8.Bilen kokar lite ibland, just nu är elfläktgivaren på en adapter som sitter på slangen från kylaren till motorn. Hur blir jag av med koket utan att sätta den på utgående slang från motorn till kylaren, då den skulle gå onödigt mycket va? har en ny 87 graders termostat isatt.

Här har ni lite frågor :D
1. Du bör ha en matarpump och en tryckpump men du kan ju experimentera. Det viktiga är att du får fram tillräckligt med bränsle och med tillräckligt tryck.

2. Pumpen är för klen eller behöver en matningspump.

3. Se över dina bränsleledningar så att det inte finns någon förträngning.

4. En mekanisk pump tillför ingenting i ett insprutningssystem.

5. OBS att du måste ha en utjämningsackumulator efter tryckpumpen i ett K-jetsystem samt att backventilen måste fungera för att bränsleslangarna inte skall tömmas. Det kan även bero på att du har fel på kallstartsventilen så att den exempelvis läcker bränsle hela tiden. Andra orsaker kan vara felaktigt bränsletryck, Luftflödessensorns mätskiva har inkorrekt läge, otillräckligt resttryck, bränsleläckor.

6 Vakuumslangars inkopplande är jag inte så säker på men har för mig att en vakuumslang skall gå från spjällhus till fördelare men är osäker.

7 Kan inte svara då jag själv aldrig moddar motorer, vill ha saker och ting standard för bästa funktion.

Om du har givaren på den nedre slangen så förstår jag att du har problem med kokning, givaren skall sitta på den övre slangen.

Allmänt sett borde du skaffa en verkstads- eller rephandbok som täcker ditt motorsystem. Nedan har du en länk till lite felsökningshjälp.

http://www.240.se/service/felsok_insp.pdf
Användarvisningsbild
av Hasse63
En A-kam är väl det enda raka. Långa insugskanaler och trattar gör att vridet ökar, men det blir svårt i ditt fall, kanske byta utväxling...

En givare från saab 900 runt 85 och en kylfläkt från 9000 funkar kanon såvida kylaren är okey. Sätt givaren på övre slangen..
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]