Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

För att kunna montera drag på S70 så måste man vad jag förstå montera av bakre "kofångare", eller ja, den kaross bit som sitter framför "kofångaren". Hur gör man detta på bästa vis?

MVH
Aha! Tack! De verkar relativt enkelt, men då kanske man ska se till att köpa ett par sådana bultar försäkerhets skull. Hur undviker man så att inte svetsmuttern släpper? Och hur får man av bultarna om man inte får ta av muttern?

Försökte få tag i en Haynes reparationsbok men lyckades tyvärr inte inför helgen.
hur man undviker? dra försiktigt och dra åt lossa dra åt lossa lite i taget så brukar de komma utan gå av....
det är enkeltt annars bara borra bort nitarna vid innerskärmen och bultarna vi pratat om dra bakåt så kommer hela paketet :-)
Hehe detta ska bli intressant. Kan jag anta att jag kommer åt svets muttrarna så att jag kan olja upp dem lite? Om det är så att de skulle gå av måste jag få det till en verkstad för att svetsa på eller kan man bara ersätta dem med vanliga muttrar?
snowman skrev:Såg något om att man måste kanske borra ut några nitar? Detta måste betyda att man måste köpa verktyg och nitar för att sätta dit igen?
Japp, den sitter nitad i innerskärmarna i hjulhusen.
Nej släpper svettsmuttern så köp nya konsoller på Volvo. Du kommer inte åt hålla emot med vanlig nyckel.
Konsollerna kostar 199:-/st art nr: VO 6816114
Tillhörande flänsskruv 29:-/st art nr: VO 982831
Okay då är det avklarat, bara besiktning kvar.

Men några 2 timmar tog det knappas! Istället tog det 11 timmar.

Visst allt är för-borrat men det tog ändå en väldig massa tid. Det största problemet vi hade var att montera tillbaka stötfångaren, hur vi än höll på så fick vi inte in vänster sida så långt att skruven gick igenom hela. Efter många om och men fick vi ta av plastet från stötfångaren och när vi då monterade på stötfångaren på bilen så fanns det det tydligen en positions tapp som inte bara var tvungen att stämma sidled utan det ville också till att stötfångaren vinklades en hel del vid insättning. Det är möjligt att detta hade sått i reparations handboken men det stod inget om det i instruktionerna till draget(som var för Volvo S70).

Instruktionerna med draget nämnde inget om att man behövde en nitpistol så istället fick vi ta ut hjulhusen med stötfångaren men det var väll inte direkt jobbigt men det gjorde ju såklart att det hade varit svårare att vinkla stötfångaren vid insättningen. Det konstiga var att det stod att man skulle ha en sticksåg men det behövdes inte alls?

Nja, hade jag haft mycket annat att göra så hade jag nog hällre betalat 1800 kr och då låta verkstaden fixa det.

Nu är bara frågan hur man underhåller draget så att det inte rostar så fasligt(som man ser på många andra bilar)?
10 h? hmm På v70 finns det inget som kan strula om man sätter tillbaka konsollerna som de satt innan för få stötfångaren i rätt position.
jag rostskydda hela draget innan montering och det är fortfarande efter flera år fint :D

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]