Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev:Frågan är om det är samma människor som gnäller över bilkörandet som flyger omkring för nöjes skull?
Jag har träffat sådana människor vid mer än ett tillfälle.... ??:-/
av DrY
Bilismen står för en så stor del av utsläppen att det inte går att undanta den från att minska sina utsläpp. Sen ska naturligtvis andra samhällssektorer också minska sina utsläpp - men bilen är en av de största utsläpparna - totalt 33 % av de svenska utsläppen. Utrikes flygresor utgör bara 1/10 av detta. (Naturvårdsverket)

Det är nog rimligt att sätta kabinfaktorn till närmare 100 % på Thailandschartern även om statistiken inte särredovisar charter. Annars skulle det inte gå att sälja så billiga resor. För svenska bilar vet vi att det sitter i snitt 1,69 personer i dessa (kabinfaktor 34 %). Vi vet också att i städer som Malmö är 40 % av bilresorna kortare än 5 km.

Så visst - flyget är orättvist gynnat men står fortfarande bara för en liten del av utsläppen (och EU jobbar stenhårt på att flyget också ska dra sitt strå till stacken). Bilar är de stora utsläpparna och måste minska. Man kan ju börja med alla de löjliga resorna. Bilresor kortare än 5 km ÄR löjliga - det är knappast så att Malmöborna kör omkring med kylskåp i 40 % av sina resor...
av llesrof
DrY skrev: Bilresor kortare än 5 km ÄR löjliga - det är knappast så att Malmöborna kör omkring med kylskåp i 40 % av sina resor...
Det är väl från fall till fall. Jag har en kompis som bor ungefär 5 kioometer bort och det skulle aldrig falla mig in att cykla på den smala och hårt trafikerade vägen, specíellt inte när det är mörkt. Men jag förstår ditt resonemang.
Användarvisningsbild
av Mabuse
PTV skrev:
Mabuse skrev:
PTV skrev:Och hur gör vi med djuren då i denna miljödebatt.Grisar och kor t ex fiser ju så mycket så att det finns en mätbar effekt på ozonskiktet...
Fiser grisar och kor freoner?
:-O)
Nej nej, men en djävla massa metangas som i sin tur förgiftar bla våra insjöar i denna miljödebatt.
Nu är du ute och cyklar igen. Det är kväveoxider som förgiftar våra sjöar, inte metan. Tror du att någon kommer att lyssna på dina inlägg i "miljödebatten" när du så tydligt har noll koll på läget? :lol:

:roll:
av matzen10
Åter till bil & miljö.

En del hävdar att man ska byta till en ny (eller nyare) bil för miljöns skull. Men är det inte så att tillverkningen av en bil är väldigt miljöbelastande??
Borde det inte vara optimalt att köra en bil från födelse till skrot, ur miljöaspekten alltså?

Det enda fördelen med att köpa/byta till en ny (nyare) bil torde ju enbart vara den mindre bränsleåtgången. Och är det verkligen försvarbart ur den aspekten?

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Mabuse
matzen10 skrev:Åter till bil & miljö.

Det enda fördelen med att köpa/byta till en ny (nyare) bil torde ju enbart vara den mindre bränsleåtgången. Och är det verkligen försvarbart ur den aspekten?
Knappast. Speciellt med tanke på att de flesta bilar kan köras på etanol.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag tror mera på att om man kan hålla sin bil i form så länge som möjligt så är det mycket bättre för miljön än att hela tiden köpa nya sk. "miljöbilar" eftersom dom nya kostar mera miljöpåverkan i tillverkning än en gammal bil som hålls i skick så länge som möjligt och för att när sista resan till skroten görs återvinnas till så stor del som möjligt.
Där kan jag väl ändå inte ha fel.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
vetten skrev:Där kan jag väl ändå inte ha fel.
Jag tror du kan köra alla bilar utan katalysator till skroten direkt, hur kan det vara bra för miljön att att köra de så länge som möjligt.
Eller bilar med öppen vevhusventilation där vevhusgaserna leds rakt ut i atmosfären, de är väl inte bra för miljön.
Användarvisningsbild
av Camel
DrY skrev:Bilismen står för en så stor del av utsläppen att det inte går att undanta den från att minska sina utsläpp. Sen ska naturligtvis andra samhällssektorer också minska sina utsläpp - men bilen är en av de största utsläpparna - totalt 33 % av de svenska utsläppen. Utrikes flygresor utgör bara 1/10 av detta. (Naturvårdsverket)
Jag instämmer helt med att bilismens utsläpp måste minska. Men jag anser att detta ska gälla även andra utsläppskällor som t.ex. flyget även om det står för mindre utsläpp i absoluta tal. Som jämförelse anser jag att Sverige ska fortsätta sitt miljöengagemang och höja ambitionsnivån även om Sveriges miljöpåverkan är liten globalt sett. Jag tror inte miljöarbete kan bedrivas med politik och vinklad statistik. Jag tror mer på utbildning, kunskap, neutral statistik och pedagogik om miljöarbete ska lyckas. Det fungerar inte att enkelriktat klaga på vissa beteenden (t.ex. bilismen) och låta andra miljöpåverkande beteenden slippa undan helt utan debatt (och i en del fall även beskattning).

DrY skrev:Det är nog rimligt att sätta kabinfaktorn till närmare 100 % på Thailandschartern även om statistiken inte särredovisar charter. Annars skulle det inte gå att sälja så billiga resor. För svenska bilar vet vi att det sitter i snitt 1,69 personer i dessa (kabinfaktor 34 %).
Detta förändrar inte det faktum att de tekniska egenskaperna hos flyget och bilen ger vid handen att bilen är bränsleeffektivare per personkilometer än flyget. I debatten främställs det ofta som att flyget är bränsleeffektivare. Det är inte sant. Däremot är det sant att flyget oftast används med hög kabinfaktor medans bilen används med låg kabinfaktor. Detta är ett annat problem än fordonens tekniska egenskaper. Det finns fler exempel på detta när man jämför t.ex. bilar med bussar. Bussen är som fordon betraktat bränsleeffektivare än bilen men där jag bor går en del bussar med väldigt låg kabinfaktor (ibland endast 1-2 passagerare vissa sträckor). Det hade varit bättre att i de lägena parkera bussen och använda bil. Men det förändrar ju inte det faktum att en buss är bränsleffektivare än bilen.

DrY skrev:Så visst - flyget är orättvist gynnat men står fortfarande bara för en liten del av utsläppen (och EU jobbar stenhårt på att flyget också ska dra sitt strå till stacken). Bilar är de stora utsläpparna och måste minska.
Som jag tidigare skrivit: Jag tror denna typ av argumentation försvårar miljöarbetet. Det är ett jättestort pedagogiskt arbete som ligger framför oss att motivera att Sverige ska höja sin ambitionsnivå i miljöarbetet som nation samtidigt som Sveriges utstläpp globalt sett är små i absoluta tal. För en enskild familj på fyra personer motsvarar endast en enda flygresa till Thailand en bränslemängd för över två års körning med familjebilen (i genomsnitt). I det perspektivet tycker jag den enskilda familjen har möjlighet till att verkligen minska sin miljöpåverkan genom att avstå från t.ex. Thailandsresan även om bilbrukande är mer utbrett bland befolkningen än flygåkande generellt sett. Oftast innebär det även större praktiska konsekvenser för familjen att helt avstå bilen. Det är positivt att EU jobbar för att flyget ska dra sitt strå till stacken.

DrY skrev:Bilresor kortare än 5 km ÄR löjliga
Instämmer i stort sett. Men för mig är en flygresa på 2000 mil tur och retur med en bränsleåtgång på 641 liter (per person) för att åka till badstranden en företeelse som jag inte hittar lämpligt ord för i Svenska Akademiens ordlista....
av DrY
vetten skrev:Jag tror mera på att om man kan hålla sin bil i form så länge som möjligt så är det mycket bättre för miljön än att hela tiden köpa nya sk. "miljöbilar" eftersom dom nya kostar mera miljöpåverkan i tillverkning än en gammal bil som hålls i skick så länge som möjligt och för att när sista resan till skroten görs återvinnas till så stor del som möjligt.
Där kan jag väl ändå inte ha fel.
Tillverkningen av en ny bil släpper ut ca 6 ton CO2 (Estudillo et al, 2005) - dvs motsvarande 2.200 l bensin eller 1.900 l diesel. Köper du en riktigt bränslesnål bil så sparar du in detta på på drygt 2 år, köper du en biobränslebil o tankar den med rätt bränsle så går det ännu fortare. En gammal diesel släpper också ut 10 gånger så mycket fina och ultrafina partiklar som en ny (en ny bensinare är ytterligare 3 ggr så bra, och en etanol eller biogas ytterligare lite bättre)

Det är med bilar som med t.ex. kylskåp och tvättmaskiner - de nya är så mycket bättre än de gamla att de sanningar vi lärde oss av våra föräldrar - laga och lappa så länge det går - inte gäller för dessa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Hej. Kan man byta hela mätarpanelen utan att […]

Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd […]

Inte en chans. Ända gången det är […]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad S[…]