Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DennisA
Som jag upplever ljudet så är det väldigt grötigt och mycket bas/lågfrekvens. Det låter precis som att inte diskant och eller mellanregister spelar. Lite då då (i en sekund) går det upp i fullt register och låter som det skall. Jag har diskant på max och bas nästan i botten för att överhuvudtaget kunna lyssna, men det låter långt ifrån bra. Känns inte som det är fel på antennen utan att något är knas med receiverdelen i stereon?
av Soulman
DennisA skrev:Som jag upplever ljudet så är det väldigt grötigt och mycket bas/lågfrekvens. Det låter precis som att inte diskant och eller mellanregister spelar. Lite då då (i en sekund) går det upp i fullt register och låter som det skall. Jag har diskant på max och bas nästan i botten för att överhuvudtaget kunna lyssna, men det låter långt ifrån bra. Känns inte som det är fel på antennen utan att något är knas med receiverdelen i stereon?
Alla mobila radioenheter av rang har en funktion att när stereosignalen blir låg minskas stereomfånget succesivt för att fejda över till mono när stereosignalen är mycket låg eller borta. Detta för att man som lyssnare inte ska uppleva brus och knaster. På köpet minskar eller försvinner stereodynamiken och ljudet upplevs som dovare med mindre diskant. När du upplever att ljudet går upp i fullt register är det bra mottagning och beroende på mottagningsförhållandet växlar ljudet däremellan. Men så dåligt det funkar i Volvon har jag inte upplevt sedan 80-talet i någon bil jag haft/brukat/nyttjat.

Min eq är inställd ungefär som din när jag i undantagsfall lyssnar på fm. Jag har i princip gått över helt till att lyssna på musik eller radio via mobilt bredband. Men det gjorde jag redan innan jag köpte Volvon trots att förra bilen hade en väl fungerande radio.
av DennisA
Killen på bila hade även testat på flera ev de bilar dom hade inne och alla lät lika illa. Han påstod dock att det bara lät illa när man körde. Någon mer som upplever att det bara låter illa när bilen rullar? I min låter det lika illa även om jag står still.
av Soulman
Ja men det är väl lite självklart. När man är ute och kör ändras mottagningsförhållnadet hela tiden. Byggnader, tunnlar osv ger olika möjlighet för radiovågorna att studsa. Står man still på en plats med dålig mottagning... ja du förstår nog.
av DennisA
Jo, jag förstår. Men för mig låter det illa var jag än befinner mig och om jag rullar eller inte. I min andra volvo låter det bra var jag än befinner mig och om jag rullar eller inte. Undantag vid tunnar mm där signalen är obefintlig.
av Windman
Ja du Dennis :)

Jag hade liksom "gillat läget" ang min radio, men nu taggade du igång mig igen! :)
Jag anser dock att mitt pumpljud har högre prio att lösa.
Jag har precis som du medelpaketet, High Performance med baslådan. MY11 D3.

Tycker det är en lite klen ursäkt att alla andra V70is också har det, då skulle det vara ok?
Det är ju fortfarande lika mycket fel, fast det är fel på alla V70is...
Skall ringa Volvo på det där numret och ligga på! bra bra :)

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]