DennisA skrev:Som jag upplever ljudet så är det väldigt grötigt och mycket bas/lågfrekvens. Det låter precis som att inte diskant och eller mellanregister spelar. Lite då då (i en sekund) går det upp i fullt register och låter som det skall. Jag har diskant på max och bas nästan i botten för att överhuvudtaget kunna lyssna, men det låter långt ifrån bra. Känns inte som det är fel på antennen utan att något är knas med receiverdelen i stereon?
Alla mobila radioenheter av rang har en funktion att när stereosignalen blir låg minskas stereomfånget succesivt för att fejda över till mono när stereosignalen är mycket låg eller borta. Detta för att man som lyssnare inte ska uppleva brus och knaster. På köpet minskar eller försvinner stereodynamiken och ljudet upplevs som dovare med mindre diskant. När du upplever att ljudet går upp i fullt register är det bra mottagning och beroende på mottagningsförhållandet växlar ljudet däremellan. Men så dåligt det funkar i Volvon har jag inte upplevt sedan 80-talet i någon bil jag haft/brukat/nyttjat.
Min eq är inställd ungefär som din när jag i undantagsfall lyssnar på fm. Jag har i princip gått över helt till att lyssna på musik eller radio via mobilt bredband. Men det gjorde jag redan innan jag köpte Volvon trots att förra bilen hade en väl fungerande radio.
VW Tiguan R-Line 211hk TSI DSG 2012 med extra allt.