Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Etanol görs av grödor. Sockerbetor men främst sockerrör så detta med att etanol är så bra för miljön kan man ta med en nypa salt. Har du tillgång till gas och vil prova detta så gör det. Gasbilarna har heft en del modellrelaterade fel men inte fler än andra. Dock kan det krävas specialkunskap och specialgrejer som kostar mer. Detta är väl den enda nackdelen som jag ser det med gas. Det är bra för miljön dock.
av MattiasD
Såklart etanol är miljövänligare än bensin och diesel. Vi använder främst etanol från sockerrör och just den etanolen reducerar växthusgaser med 79 % jmf bensin/diesel. St1:s avfalls baserade etanol kan mycket väl ha bättre siffror och detta gäller även den andra generationens etanol.

http://www.miljo.lth.se/svenska/internt ... t%2070.pdf

Gas är bra, men bara biogas från avfall. Körs gasbilen på naturgas är etanol bättre.

Det viktiga är att vi kommer bort från bensin och diesel.
av Moxie
Fred skrev:Jag har länge önskat en bil som startar på etanol för att sedan slå över till gas.
Hej!
Ny på forumet. :)

Vi är inne på att skaffa en bil som har lägre bränslekostnader än de bilar som vi har idag (850 -96 och V70 -04), och gasbil ligger väl ganska nära till hands. Men det var inte det jag skulle skriva om här.

Tänkte bara berätta följande med anledning av att du vill starta på etanol, Fred:
Jag har under flera år blandat i extra etanol i tanken på i huvudsak den gamla 850:n, men emellanåt även på V70:n. Jag började med det efter att ha läst en hel del om det på olika sidor på nätet.
I mitt fall så brukar det handla om 25-40% etanol. Har fungerat helt problemfritt i ca tre år nu.
En sådan här åtgärd skulle inte göra att du startar på ren etanol, men du hade kommit lite närmare ditt mål :)

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]