Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Magnus308 skrev:
EddyMe skrev: Vad är det som är speciellt med Iridium stiften? Till speciella bilar? Är det samma kvalité från carsparkplugs.com Original?? Kan vara kopia då priskskillnaden är såpass stor?
Definitivt inga kopior, Det är överpriser på tändstift i Sverige.
Köper man dessa stift i USA är dom ännu billigare än vad Carsparkplugs.com i England säljer dom för men då får man betala tull också.
Om jag söker på mitt reg.nr på autoexperten.se så får jag fram stiften för 60 kr/st.. Gör jag samma sökning på carsparkplugs.com så får jag fram ett pris på 48kr/st.. Inte stor skillnad med andra ord. Min bil är v70n -06 2.4 utan turbo.
EddyMe skrev:
Magnus308 skrev:
EddyMe skrev: Vad är det som är speciellt med Iridium stiften? Till speciella bilar? Är det samma kvalité från carsparkplugs.com Original?? Kan vara kopia då priskskillnaden är såpass stor?
Definitivt inga kopior, Det är överpriser på tändstift i Sverige.
Köper man dessa stift i USA är dom ännu billigare än vad Carsparkplugs.com i England säljer dom för men då får man betala tull också.
Om jag söker på mitt reg.nr på autoexperten.se så får jag fram stiften för 60 kr/st.. Gör jag samma sökning på carsparkplugs.com så får jag fram ett pris på 48kr/st.. Inte stor skillnad med andra ord. Min bil är v70n -06 2.4 utan turbo.
Den billigaste sortens sortens stift är ingen mening att beställa från England, Såg nu att Autoexperten tar 150kr/st för BKR 6EVX
Magnus308 skrev:
Den billigaste sortens sortens stift är ingen mening att beställa från England, Såg nu att Autoexperten tar 150kr/st för BKR 6EVX
Jag tror att vi tänker olika. Jag tänker att de stiften jag får fram genom att söka på regnr är de bästa för just min bil. Inte så insatt i detta med stift. De stiften du skriver om BKR 6EVX, är de bättre än standardstiften? Passar de även min bil som t ex inte är turbo, chippad eller något sånt? Vad är speciellt med dessa egentligen? Mvh
EddyMe skrev:
Magnus308 skrev:
Jag tror att vi tänker olika. Jag tänker att de stiften jag får fram genom att söka på regnr är de bästa för just min bil. Inte så insatt i detta med stift. De stiften du skriver om BKR 6EVX, är de bättre än standardstiften? Passar de även min bil som t ex inte är turbo, chippad eller något sånt? Vad är speciellt med dessa egentligen? Mvh

Jag vet inte vilka stift som ska vara till din bil jag sökte på en med Turbo och då kom det fram BKR 6EVX på autoexperten, Bara en prisjämförselse på stift som nämndes tidigare i tråden.
Idag anlände stiften från carsparkplugs.com.

Så nu sitter det NGK i T5an i alla fall.
De jag bytte tidigare har rullat 400mil sedan servicen senast och såg inte alls konstiga ut på något sätt.

Säljes billigt :wink:
Hur gick det då ?

Jo, jag lämnade in den på Bilia i Västerås. De hade vart med om det förut ( :shock: ), de hade optik att kolla med och de hade också plockat upp elektroden de få gånger då den varit kvar i förbränningskammaren.

De hittade ingen elektrod i förbränningskammaren, däremot att tändspolarna på 2 och 3 (tändstiftet med elektroden var på 4:an) var defekta. (Tändspole 1 bytte jag i höstas) De gjorde kompprov efter tändspolsbytet och det ska vara felfritt.

Nu går bilen bra igen. Jag tycker kanske att motorljudet vid kallstart är lite hårdare än innan, men lite ventilslammer som kunde höras förut hörs inte. Den är stark och svarar väl på gaspådrag. Så jag gissar att jag hade tur. Hur länge jag kört omkring på färre cylindrar har jag ingen aning om. En insprutningsrengöring (STP Complete Cleaner) har den också hunnit få...

Men, inte är det väl vanligt att nu ha bytt 3 tändspolar (jag har bytt den på 4:an också, eftersom jag hade köpt den innan jag såg att stiftet var defekt) ? Och enligt Bilia finns ingen förklaring till detta ovanliga heller... Nu är alltså bara 5:ans tändspole obytt...
Att eletroder har lossat från tändstift tidigare tillhör nog det extremaste scenariot.
Vanligare är då överslag i porslinet/sockeln etc.

Såg några bilder här på Forumet där porslinet var brunt vid gränsen mot sockeln.
Dessa stift var orginal-stift med,så kvaliteten har skiftat tydligen från Bosch?

Bäst i Ditt fall Knetha är att byta samtliga stiften och gärna ett annat märke än original eller Bosch.
Prova NGK exempelvis.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]