NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
Fick redan på igår att beställer man en V50 Classic eller Classic Momentum idag blir den preliminära leveranstiden i september!
Tidigast runt midsommar kommer ÅF få ut demobilar av Classic-modellerna.

Sen frågade jag när man kan beställa MY12 av broschyren V50, då den redan finns som nedladdning i PDF-format via hemsidan. Som någon har redan nämnt här på forumet (vet ej vilken forumdel) så beror det på att det finns så många nya bilar i "lager" (försäljaren syftade säkerligen på kampanjen "Limited Edition" av MY11-bilarna).

Dock fick jag en V50 Classic-broschyr på 4-5 sidor. Där framgår det även att LED-varselljusen ersätter halvljuset i dagsljus.

Något positivt med den långa leveranstiden är ju att man spar ju på sommardäcken...
Användarvisningsbild
av SvenB
Märkligt att Volvo lägger ner en modell som är så populär att leveranstiderna blir så långa utan att ersätta den med något. V 60 är inte något alternativ för många.
av whoppi
japp, jag räknade ihop samma utr på V60 och priset låg betydligt mkt högre än motsv V50...med det priset hade jag nog hellre gått på en audi,vw eller bmw.
Visst V60 är är en bil i moderare snitt som betingar ett högre pris, men jag tycker V60 är ful som stryk framtill, bakifrån är den riktigt snygg.
av Thor86
KKR skrev:Märkligt att Volvo lägger ner en modell som är så populär att leveranstiderna blir så långa utan att ersätta den med något. V 60 är inte något alternativ för många.
Jo sannerligen mycket märkligt, för det säljs väl ganska många v50 "worldvide". Tycker för övrigt att v50 är den snyggaste volvon som har gjorts. Det är även djävulskt synd att det inte går att få driver support paket till v50.

Första gången jag såg v60 tyckte jag den var riktigt ful men har börjat gilla den mer och mer på sistone. Ska bli intressant hur det utvecklar sig med laddhybridmodellen.
Några grejer jag tycker är dåligt med v60: bredare än v50, sämre spolarmunstycken än v50, mer nersänkta vindrutetorkare=större risk att det fryser fast på vintern. Jag provkörde en V60 d3 automat för ca 3 månader sen och visst är det än trevlig bil men jag gillar fan v50 mer, vore verkligen synd om det inte kommer en V50 II
av Kluster
Thor86 skrev:Några grejer jag tycker är dåligt med v60: bredare än v50, sämre spolarmunstycken än v50, mer nersänkta vindrutetorkare=större risk att det fryser fast på vintern. Jag provkörde en V60 d3 automat för ca 3 månader sen och visst är det än trevlig bil men jag gillar fan v50 mer, vore verkligen synd om det inte kommer en V50 II
- Vad menar du med bredare? Det är väl bra om en bil är bredare, t ex utrymmet i baksätet blir ju så mycket bättre. :)

- Har för mig att även på V/XC70/XC60 sitter de mindre bra spolarmunstyckena. Jag håller med dig, V50:ns håller högklass, snacka om "hagelsvärm" till sprut!

- Samma här, på t ex en XC60 befinner sig vindrutetorkarna nere i en slags "skyttegrav". Upptäckte det på farsans XC60 och t ex när det hade kommit snö under natten. Trodde först på konstruktionsfel eftersom man inte kunde fälla upp torkarna då torkararmen tog i huven - lösningen på detta var att slå på tändningen, hålla inne typ READ-knappen, då gick torkarna upp i det högsta läget och stannade där. Förstå då kunde dom fällas upp. Säkert en vanesak men ändå...

Vet inte heller hur Volvo har tänkt men ser ut som att V60 ska bli ersättaren. Har själv tittat på en V60 men den blir alldeles för dyr med de tillbehör man vill ha i så fall.
Ska ut nästa vecka till min säljare och "prata affär" och kanske "göra affär" på en V50 Classic Mom + lull lull.
av Thor86
Själv sätter jag värde i den smidighet som en mindre bil ger, hade en golf III innan och om man bortser från sämre vändradie och att det var en massa strul så var det en bra bil.

Det jag mena breddmässigt är yttermåtten där V60 är 1,87m mot V50 1,77m och vid snävare passager gör det en del.

Sen spolarmunstyckemässigt så ska de finnas någon variant som man kan montera på vindrutetorkarna som skulle ge en riktigt fin spridningsbild. På tal om spolarmunstycken så blev v50 ett rejält lyft mot golfen jag hade innan, på den så träffade ca 25% rutan så det har gått åt rejält mycket mindre spolarvätska sen jag köpte v50in.
- Samma här, på t ex en XC60 befinner sig vindrutetorkarna nere i en slags "skyttegrav". Upptäckte det på farsans XC60 och t ex när det hade kommit snö under natten. Trodde först på konstruktionsfel eftersom man inte kunde fälla upp torkarna då torkararmen tog i huven - lösningen på detta var att slå på tändningen, hålla inne typ READ-knappen, då gick torkarna upp i det högsta läget och stannade där. Förstå då kunde dom fällas upp.
De har väl sänkt ner dem för att få den aerodynamiska profilen bättre och på sydligare breddgrader så slipper de ju snöeländet så där funkar det ju bra. Men om man har fällt upp vindrutorkarna, det är minus 6grader och snöfall så blir det ju ändå en klump med snö där nere i facket om om inte borstar bort allt och är det minusgrader måste man ju borsta bort allt om det inte ska frysa fast en klump där ner om man inte har tillgång till varmgarage

Jo V60 sticker iväg när den specas med det man vill ha på, provade på bygg din volvo nu på V60 D3 manuell och det landa på 410 855sek brutto, sen kommer del laddhybriduftörande på det, usch det lär bli dyrt :lol:
Användarvisningsbild
av Bojjan
Kluster skrev:Grattis till nya bilarna, whoppi & Bojjan! :-)-)

Blev det något tillval?
Stänkskydd som skall lackas i passion red, takvinge, tidur för värmaren, high performance, sänkt chassi.

Men mer som ska göras när bilen är i mina händer ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 47

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?